Факультет теорії та історії мистецтва
Кафедра теорії та історії мистецтва
Menu
Загальна інформація
Професійна кваліфікація
Керівництво дисертаціями
Публікацій у Scopus або Web of Science
Освітні компоненти
Досягнення у професійній діяльності
Підвищення кваліфікації
Загальна інформація
Дата народження: 2.05.1961 р.
Стаж роботи: науковий 35; педагогічний 25
Київський державний художній інститут, 1985 р., за спеціальністю – 2228 історія і теорія образотворчого мистецтва кваліфікація за дипломом – мистецтвознавець, диплом МС № 944088 від 28 червня 1985 р.
1985-1987 -молодший науковий співробітник, старший науковий співробітник Державного архітектурно-історичного заповідника «Софія Київська»;
1987–1990 – науковий співробітник, Одеський державний літературний музей;
1990-1992 – викладач Одеського державного художнього училища ім. М. Б. Грекова;
1992-1995 –аспірантка Української академії мистецтв;
1996 – присвоєно наукове звання кандидата мистецтвознавства ;
1995-1997 – викладач, в.о. доцента, заступник декана факультету мистецтвознавства Київського слов’янського університету;
1997–1998 – старший науковий співробітник, завідувач відділу архітектурної кераміки Національного заповідника «Софія Київська»;
1998-2001 – ст. викладач, в.о. доцента кафедри ТІМ Академії образотворчого мистецтва і архітектури;
2001 – присвоєно вчене звання доцента;
2001-2002 – старший науковий співробітник проблемної науково-дослідної лабораторії, Академія образотворчого мистецтва і архітектури;
2002-2004.- заступник генерального директора по науковій частині Національного художнього музею України;
2004 -2021 – доцент, професор, завідувач кафедри теорії та історії мистецтва Національної академії образотворчого мистецтва і архітектури (дотепер).
2008 – присвоєно наукове звання доктора мистецтвознавства;
2010 – присвоєно вчене звання професора кафедри теорії та історії мистецтва;
2017 – обрана член-кореспондентом Національної академії мистецтв України по відділенню теорії та історії мистецтва на підставі статуту. Диплом від 20 червня 2017 р.
Професійна кваліфікація
Практичний досвід професійної діяльності
Стаж професійної роботи 34 роки:
молодший науковий співробітник, старший науковий співробітник Державний архітектурно-історичний заповідник «Софія Київська», 1985–1987 рр.; науковий співробітник, Одеський державний літературний музей, 1987–1990 рр.; старший науковий співробітник, завідувач відділу архітектурної кераміки, Державний архітектурно-історичний заповідник «Софія Київська», 1997–1998 рр. ; старший науковий співробітник проблемної науково-дослідної лабораторії, Академія образотворчого мистецтва і архітектури, 1998–2002 рр.; заступник генерального директора з науки, Національний художній музей України, 2002–2004 рр. ); доцент, професор, завідувач кафедри, Національна академія образотворчого мистецтва і архітектури (дотепер)
Заслужений діяч мистецтв України,
посвідчення №1560, ПЗ № 000579, 2013 р.
Член-кореспондент Національної академії мистецтв України, (посвідчення № 204 від 20 червня 2017 р.)
Член Міжнародної асоціації арт-критиків АІСА, віце-президент Української секції Міжнародної асоціації арт-критиків АІСА (ЮНЕСКО)
Віце-президент всеукраїнської Громадської організації «Ліга культури»
Член Національної спілки художників України, член бюро секції
Керівництво дисертаціями
Буднік А.В., кандидат мистецтвознавства за спеціальністю 17.00.05 – образотворче мистецтво, «Засоби і прийоми дизайну українського видовищного плакату першої третини ХХ століття» –захищено 27 травня 2017, Спеціалізована рада К 26.807.03 у Київському національному університеті культури і мистецтва, ДК № 044278, виданий на підставі рішення Атестаційної колегії МОН України від 11 жовтня 2017 р..
Гомирева О. І., кандидат мистецтвознавства за спеціальністю 17.00.05 – образотворче мистецтво (023 образотворче мистецтво), «Графіка Тараса Шевченка 1847 – 1861 рр.: особливості художньої мови» – захищено 17 вересня 2019 р. у Спеціалізованій раді К 26.103.02 НАОМА, диплом ДК № 055453 виданий на підставі рішення Атестаційної колегії від 16 грудня 2019 р.
Публікацій у Scopus або Web of Science
1.Лагутенко О. Мистецтво графіки 1960-х і стиль доби // Мистецтво шістдесятників. Традиції і новаторство: тези доповідей. – К.: НАМУ, 2017. – С. 20 – 21. 2.Лагутенко О. Експресіонізм, футуризм, сюрреалізм: майстерня Г. Нарбута // Платонівські читання. Тези доповідей п’ятої міжнародної наукової конференції пам’яті академіка Платона Білецького. – К.: НАОМА, 2017. – С. 67 – 68. 3.Лагутенко О. Творчий шлях Василя Єрмілова від експресионізму до мінімалізму // Мистецтво України першої половини ХХ ст. у світовому контексті: тези доповідей. – К.: НАМУ, 2018. – С. 49 – 50. 4.Лагутенко О. Графічна школа від УАМ до НАОМА // Ювілей НАОМА: мистецький контекст в Україні ХХ століття: традиції та новації мистецтвознавчої діяльності. – К.: Вид-во Фенікс, 2018. – С. 95 – 97. 5. Лагутенко О. Участь художників авангарду у монументальній пропаганді в Києві та Харкові пореволюційної доби // Восьмі Платонівські читання. – К.: Вид-во Людмила, 2021. – С.93. 6.The art of Сonstructivism in Ukraine in the 1920–1930s. . // The Art of Eastern Europe. • 20th-century Ukrainian Art and Polish-Ukrainian artistic relations .Polish institute of world art studies // Editorial Board Jerzy Malinowski, Irina Gavrash & Agnieszka Pospiszil TOM VII –Toruń 2019. – P. 81-88. 7.Lagutenko O. Vasyl´ Yermylov in the context of ukrainian and european art of the first third of the twentieth century// Harvard Ukrainian Studies, вип. 36, №3–4 (2019), c. 351–87. 8.V.Е. Pitenina, O.A. Lagutenko. The fairy tale and the reality in Ukrainian children’s books of the first soviet decade // European Journal of Arts, 2021, No3. – С. 10–14. DOI: https://doi.org/10.29013/EJA-21-3-10-14 9.Новікова О. В., Лагутенко О. А. Вироби цінци доби Сун у Музеї Ханенків: особливості декору, технології виготовлення та побутування // Східний світ /The world of the Orient. -.ISSN 1682-5268 (on-line); ISSN 1608-0599 (print) Shìdnij svìt, 2021, No. 3, pp. 72 -83 doi: https://doi.org/10.15407/orientw2021.03.072 (Scopus) |
Освітні компоненти
ОС бакалавр,
– Історія мистецтва та архітектури Візантії та західноєвропейського Середньовіччя
– Мистецтво Сходу
– Історія зарубіжного мистецтва та архітектури 18-20 ст.
ОС магістр,
– Українська графіка 20 ст.
Досягнення у професійній діяльності
Обрана член-кореспондентом Національної академії мистецтв України по відділенню теорії та історії мистецтва на підставі статуту. Диплом від 20 червня 2017 р.
Нагороджена медаллю «Народна шана українським науковцям. 1918-2018». Національна академія наук України. Диплом № 140. 2018 р.
Нагороджена Срібною медаллю Національної академії мистецтв України. 2021 р.
Наукові публікації у наукових виданнях, включених до переліку наукових фахових видань України
Український графічний дизайн першої третини ХХ століття: особливості розвитку / О. Лагутенко // Етнодизайн: європейський вектор розвитку і національний контекст. Кн.2. Полтава, 2015. С.104–110.
2. Графика как камертон эпохи 60-х // Искусство украинских шестидесятников. Ред.-сост. О. Балашова, Л. Герман. – К.: Основи, 2015. – С.300 – 307.
3. Истина и вымысел в творчестве Михаила Врубеля киевского периода / О. Лагутенко // Prawda I klamstwo: Problematyka. Interpretacje. Konteksty. Siedlce – Banska Bystrica, 2016. P.517–528.
4. Кафедра графічних мистецтв / О. Лагутенко // Кафедра графічних мистецтв: Національна академія образотворчого мистецтва і архітектури. Вступна стаття. Київ : НАОМА, 2017. С. 4–19.
5. Пластический образ национального мифа в изобразительном искусстве Украины первой четверти ХХ века // Национальные мифы в литературе и культуре.Коллективная монография. – Седльце: Естественно-гуманитарный университет в г. Седльце, 2017. – 125 – 132.
6. Nonfinite: феномен життя і творчості Анатолія Лимарева / О. Лагутенко // Контркультура: графіка «неформальних академіків» 1950–80-х рр. Колективна монографія. – Київ, 2017.-С. 302–315.
7. Графічна школа від УАМ до НАОМА//Ювілей НАОМА: мистецький контекст в Україні ХХ століття: традиції та новації мистецтвознавчої діяльності. – К.: Вид-во Фенікс, 2018. С 95-97.
8. Творчий шлях Василя Єрмілова від експресионізм до мінімалізму//Мистецтво України першої половини ХХ ст. у світовому контексті: тези доповідей. – К.: НАМУ, 2018. –С. 49-50.
9. Lagutenko O. The art of Сonstructivism in Ukraine in the 1920–1930s. . // The Art of Eastern Europe. • 20th-century Ukrainian Art and Polish-Ukrainian artistic relations .Polish Institute of World Art Studies // Editorial Board Jerzy Malinowski, Irina Gavrash& Agnieszka Pospiszil, Tom VII. –Toruń 2019. – P. 81-88.
10. Lagutenko O. Vasyl´ Yermylov in the Context of Ukrainian and European Art of the first third of the Twentieth Century// Harvard Ukrainian Studies, вип. 36, №3–4 (2019), Ukrainian modernism – C. 351–387.
https://orcid.org/0000-0001-5934-2943
Підручники
1.Підручник з грифом МОН «Українська графіка ХХ століття». – К. Грані-Т, 2011. – 184 с.
2.Українська графіка // Історія української культури у п’яти томах. Т.5. Українська культура ХХ – початку ХХІ століть. Кн. 4. Проблеми функціонування, збереження і розвитку культури в Україні. Гол. ред. М. Г. Жулинський. – К.: Наукова думка, 2013. –С.580 – 642.
8 одноосібних монографій,
з них з 2015 року:
1. Феномен творчості Андрія Чебикіна : мистецтвознавче дослідження. Київ: Криниця, 2016. 376 с.
Колективна монографія
1.Пластический образ национального мифа в изобразительном искусстве Украины первой четверти ХХ века // Национальные мифы в литературе и культуре.Коллективная монография. – Седльце: Естественно-гуманитарный университет в г. Седльце, 2017. – 125 – 132.
2. Nonfinite: феномен життя і творчості Анатолія Лимарева / О. Лагутенко // Контркультура: графіка «неформальних академіків» 1950–80-х рр. – Київ, 2017.-С. 302–315.
Наукове керівництво (консультування) здобувача
Буднік А.В., кандидат мистецтвознавства за спеціальністю 17.00.05 – образотворче мистецтво, «Засоби і прийоми дизайну українського видовищного плакату першої третини ХХ століття» –захищено 27 травня 2017. Спеціалізована рада К 26.807.03 у Київському національному університеті культури і мистецтва, , ДК № 044278, виданий на підставі рішення Атестаційної колегії МОН України від 11 жовтня 2017 р.
Гомирева О. І., кандидат мистецтвознавства за спеціальністю 17.00.05 – образотворче мистецтво (023 образотворче мистецтво), «Графіка Тараса Шевченка 1847 – 1861 рр.: особливості художньої мови» – захищено 17 вересня 2019 р. у Спеціалізованій раді К 26.103.02 НАОМА, диплом ДК № 055453 виданий на підставі рішення Атестаційної колегії від 16 грудня 2019 р.
Участь в атестації наукових працівників
Участь в атестації наукових кадрів як офіційний опонент дисертацій, поданих до захисту на здобуття наукового ступеня кандидата і доктора мистецтвознавства за спеціальностями 023 Образотворче мистецтво, декоративне мистецтво, реставрація (17.00.05 – образотворче мистецтво), 17.00.07 – дизайн, 034 Культурологія (26.00.01 – теорія та історія культури), серед них:
Лозова Л.Я. Теологічний вимір ленінградської школи мистецтва авангарду 1920-1960-х років Канд. мистецтвознавства (НАМУ, ІПСМ). 2014.
Чуєва О.В. Проектно-художній інструментарій дизайну сучасних споживчих пакувань. Канд. мистецтвознавства. (КНУКіМ). 2014.
Зіненко Т.М. Симпозіуми художньої кераміки України кін. ХХ – поч. ХХІ ст. як явище сучасної культури. Канд. мистецтвознавства (НАМУ, ІПСМ). 2014.
Ярова В.С. Ліногравюра Харкова 1910-1980-х років: генеза, еволюція, художні особливості. Канд. мистецтвознавства (ХДАДМ). 2015
Ненашева О.Ю. Технологізм у мистецтвознавчих дослідженнях Іполіта Моргілевського в історико-культурному контексті. Канд. мистецтвознавства (НАМУ, ІПСМ). 2015.
Небесник І.І. Графічне мистецтво Закарпаття другої половини ХХ століття: етапи розвитку, стилістичні особливості. Канд. мистецтвознавства (ЛНАМ). 2015.
Єфімова М.П. Дизайн дитячої книги України: проектно-художні принципи і засоби. Канд. мистецтвознавства (ХДАДМ). 2015.
Касьяненко К.М. Українська ігрова дитяча книжка: витоки, стан, проблеми, тенденції. Канд. мистецтвознавства (КНУКіМ). 2016
Олійник В. А. Трансформації образної системи в дизайні української книги 1980-1990-х років. Канд. мистецтвознавства (КНУКіМ). 2018.
Офіційний опонент докторських дисертацій:
Павлова Т. В. Авангард в образотворчому мистецтві Харкова ХХ століття. 17.00.05. Док. мистецтвознавства (ЛНАМ). 2018;
Смирна Л. В. Український мистецький нонконформізм як соціокультурний феномен ХХ століття. 26.00.01. Док. мистецтвознавства. (НМАУ ім. П.І. Чайковського). 2018;
Приймич М. В. Церковне професійне малярство Закарпаття другої половини ХVІІІ – першої половини ХХ ст.: народна традиція, візантійська канонічність та впливи західноєвропейського мистецтва. 17.00.05. Док. мистецтвознавства (ЛНАМ). 2018;
Косів В. М. Українська ідентичність у графічному дизайні 1945 – 1989 років: символи, образи, стилістика (спеціальність 17.00.07– дизайн. Док. мистецтвознавства. ( КНУТД) 2019;
Прищенко С. В. Еволюція рекламної графіки як складової художньо-проектної культури (спеціальність 26.00.01 – теорія та історія культури. Док. мистецтвознавства. ( НАКККіМ). 2019.
Павельчук І.А. Постімпресіонізм в українському живописі ХХ – початку ХХІ століття: історичні витоки, джерела інспірацій, специфіка розвитку. 17.00.05. Док. мистецтвознавства. (ЛНАМ). 2020.
Участь в атестації наукових кадрів як член та голова спеціалізованої вченої ради
Член спеціалізованої вченої ради К 26.103.02 за спеціальністю 023 Образотворче мистецтво, декоративне мистецтво, реставрація (17.00.05 – образотворче мистецтво) (НАОМА, член ради 2014–2021, голова ради 2018-2021);
член спеціалізованої вченої ради К 26.103.01 за спеціальністю 191 Архітектура та містобудування (18.00.01 – теорія архітектури, реставрація пам’яток архітектури) (НАОМА, 2014–2017);
член спеціалізованої вченої ради К64.109.01 за спеціальністю 17.00.05 – образотворче мистецтво (ХДАДМ, 2003–2012).
член спеціалізованої вченої ради Д 26.807.01 за спеціальністю 26.00.01 – теорія та історія культури (КНУКіМ, 2009-2013)
член спеціалізованої вченої ради К 26.807.03 за спеціальністю 17.00.07- дизайн (КНУКіМ, 2009-2014).
Виконання функцій наукового керівника або відповідального виконавця наукової теми (проєкту)
1. Член редакційної колегії збірника «Українська академія мистецтва», включеного до переліку фахових наукових видань України
2. Член редакційної колегії збірника «Теорія і практика дизайну», включеного до переліку фахових наукових видань України (заступник головного редактора з 2012 р.)
3. Член наукової ради журналу «Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтва» , включеного до переліку фахових видань України, 2021 р.
Робота у складі експертних рад
1. Член Міжгалузевої експертної ради по акредитації вищих навчальних закладів Державної Акредитаційної Комісії Міністерства освіти та науки України (вересень 2014 – травень 2017);
2. Голова Експертної ради з культури, мистецтва, туризму ДАК МОН України (травень–липень, 2014);
Публікації з наукової або професійної тематики
Автор численних науково-популярних, публіцистичних праць, альбомів, куратор виставок та проєктів, тощо. Серед останніх:
Анатолій Лимарєв: Той, що йде за сонцем / О. Лагутенко. Київ: Дукат, 2015. 44 с.
Non finite: феномен життя і творчості Анатолія Лимарева // Контркультура: графіка «неформальних академіків» 1950-80-х рр. – К., 2017. Колективна монографія– С. 302-315.
Кафедра графічних мистецтв // Кафедра графічних мистецтв: Національна академія образотворчого мистецтва і архітектури. – Вступна стаття. – К.: НАОМА, 2017. – С. 4–19.
Георгій Нарбут і його школа // Ювілей НАОМА: шляхи розвитку українського мистецтвознавства. До 130-річчя від дня народження Георгія Нарбута. Тези і матеріали доповідей Всеукраїнської наукової конференції 22 квітня 2016 р. — К. : Вид. «Фенікс», 2017. — С. 14—15.
Від УАМ до НАОМА // Ювілей НАОМА: мистецький контекст в Україні ХХ століття: традиції та новації мистецтвознавчої діяльності. Всеукраїнська наукова конференція Київ, 25-28 квітня 2017 р.
Експресіонізм, футуризм, сюрреалізм: майстерня Г. Нарбута // П’яті Платонівські читання. Пам’яті академіка Платона Білецького (1922—1998) : Тези доповідей Міжнародної наукової конференції. — Київ : Видавництво Людмила, 2018. – С. 67 – 68. https://www.platonconference.kiev.ua/
Творчий шлях Василя Єрмілова від експресионізму до мінімалізму // Мистецтво України першої половини ХХ ст. у світовому контексті: тези доповідей, 11 квітня. – К.: НАМУ, 2018. – С. 49 – 50.
https://orcid.org/0000-0001-5934-2943
Участь у міжнародних наукових проєктах
«Prawda i klamstwo: Problematyka. Interpretacje. Konteksty», Siedlce, 17–18 вересня 2014;
Міжнародна наукова конференція «Национальные мифы в литературе и культуре Польши и стран-соседей» (червень, 2016. Siedlce, Польща);
Международный гуманитарный проект «Минская инициатива» : Круглый стол: Новые подходы в изучении и осмыслении художественного наследия І пол. ХХ века. Минск, Дворец республики, 2018);
Міжнародна наукова конференція, присвячена 150-річчю Станіслава Виспянського: „O miejsce książki w historii sztuki».The Influence of Stanislaw Wyspianski on Ukrainian graphics through the work of Mykhailo Zhuk. Краків, Національний художній музей;
Дев’ятий міжнародний конгрес україністів. «Національна академія наук України за 100 років: здобутки, втрати, перспективи розвитку».К.: НАНУ, 2018 (доповідь «Роль народного мистецтва у формуванні художньої мови мистецтва авангарду в Україні та у сучасному арт-просторі»);
Искусство Восточной Европы. Научный сборник статей Института искусствоведения Академии Наук Польши, Варшава. The art of Сonstructivism in Ukraine in the 1920-1930s.
Організація міжнародної академічної мобільності
Співорганізатор проєкту міжнародної академічної мобільності професорсько-викладацького складу Національної академії образотворчого мистецтва (кафедра ТІМ) та Ягелонського університету (кафедра українознавства). Професори О.А.Лагутенко, М.Р.Селівачов та А.Гронек. Навчальні роки: 2020-2021 н.рр. та 2021-2022 н.рр.
Наукове консультування підприємств, установ, організацій
1. Рецензування наукових програм відділу образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М.Т. Рильського НАН України 2018-2020
2. Рецензування освітньо-наукових програм спеціальності 022 «Дизайн» галузі знань 02 «Культура і мистецтво» за рівнем вищої освіти «Доктор філософії» Національного університету культури і мистецтв України 2018-2020
3.Рецензія на монографію І. М Дундяк «Українське церковне малярство другої половини ХХ – початку ХХІ століть (особливості існування, збереження, трансформації та відродження” за спеціальністю 023 – образотворче мистецтво, декоративне мистецтво, реставрація.
4.Рецензія на колективну монографію наукових співробітників відділу образотворчого і декоративного мистецтва ІМФЕ ім. М. Т. Рильського НАН України
за плановою темою 2016-2018 рр.: «Декоративне мистецтво України ІХ- ХХІ століть: стильові трансформації, художні інтерпретації, загальноєвропейський контекст».
Науковий керівник теми: завідувач відділом, доктор мистецтвознавства, академік НАМУ Т. В. Кара-Васильєва.
Організаційна робота у закладах освіти (наукових установах) на посадах керівника
1.Організаційна робота у НАОМА на посаді завідувача кафедри теорії та історії мистецтва (2017 – дотепер).
2. Організаційна робота у КНУКіМ на посаді завідувача кафедри графічного дизайну 2009-2014 рр.(за сумісництвом)
3. Робота у складі Науково-методичної ради НАОМА (2017-2021).
4. Робота у комісіях та на засіданнях Вченої ради НАОМА (2015-2021).
5. Участь у ректоратах НАОМА (2017-2021)
5. Член проектної групи по підготовці докторів філософії зі спеціальності 023 образотворче мистецтво, декоративне мистецтво, реставрація; ОНП «Теорія та історія мистецтва».
6. Член проектної групи (гарант) першого і другого рівнів вищої освіти зі спеціальності 023 образотворче мистецтво, декоративне мистецтво, реставрація; ОПП «Мистецтвознавство. Теорія та історія мистецтва»,; ОПП «Мистецтвознавство. Організація та управління розвитком художньої культури», ; ОНП «Мистецтвознавство. Теорія та історія мистецтва»,
7. Голова ДЕКу по захисту магістерських робіт кафедри мистецтвознавства та експертизи КНАКККіМ (2011-2013; 2015-2017; 2019).
8. Голова ДЕКу по захисту магістерських робіт кафедри дизайну Київського університету ім. Бориса Грінченко. 2020.
Робота з учнівською молоддю
Член журі Всеукраїнського конкурсу студентських наукових робіт з мистецтвознавства (Харківська Державна Академія Дизайну і Мистецтв) (2011–2017 рр.);
Член журі Всеукраїнського конкурсу «Триєнале живопису». Київ, НСХУ, червень 2019
Член Міжнародної асоціації арт-критиків АІСА, віце-президент Української секції Міжнародної асоціації арт-критиків АІСА (ЮНЕСКО)
Віце-президент всеукраїнської Громадської організації «Ліга культури»
Член Національної спілки художників України, член бюро секції
Член-кореспондент Національної академії мистецтв України з 2017 р.
Підвищення кваліфікації
Стажування в Національному педагогічному університеті імені М.П. Драгоманова на кафедрі образотворчого мистецтва без відриву від виробництва з 12 лютого по 12 березня 2018 р. (наказ № 45 від 15.02.2018 р.). Тема: Впровадження інноваційних педагогічних технологій у навчальний процес у викладанні дисципліни з історії мистецтва («Історія мистецтва і архітектури Візантії та західно-європейського середньовіччя»).
Довідка про проходження стажування № 42 від 13.03.2018 р.
Міжнародне стажування Malopolska School of Public Administration, University of Economics in Krakow 10–28 вересня 2018 р., сертифікат № 2014/MSAP/2018 від 28.09.2018 р.
Підвищення кваліфікації: ТОВ «Академія цифрового розвитку», за освітньою програмою підвищення кваліфікації керівних, наукових, науково-педагогічних та педагогічних кадрів: «Цифрові інструменти Google для закладів вищої, фахової передвищої освіти»; теми: «Формування цифрової компетентності щодо використання додатків Google Workspace» (дистанційно 30 год. кредит ЄКТС, 04 – 18 жовтня 2021), сертифікат № 16GW-071 від 19.10.2021 р.