Факультет образотворчого мистецтва та реставрації
Кафедра живопису і композиції
Народився 11.05.1973р., с. Великий Раковець, Іршавського району, Закарпатської області.
Освіта:
Закінчив:
1991 р. – Республіканську художню середню школу ім. Т. Г. Шевченка;
1992 р. – Дніпропетровське Державне художнє училище;
2001 р. – Національну академію образотворчого мистецтва і архітектури:
Майстерню живопису і храмової культури професора Миколи Стороженка;
2003 р. – Асистентуру – стажування в НАОМА.
Трудова діяльність:
1992-1994 рр. – працював вчителем, викладав образотворче мистецтво і креслення у Великораковецькій загальноосвітній школі Іршавського району Закарпатської області;
з 2008 року по теперішній час викладає на кафедрі живопису і композиції НАОМА;
2015 р. – присвоєно, вчене звання доцент;
2019 р. – присвоєно, вчене звання професор;
з 2019 р. – керівник МАЙСТЕРНІ (другого рівня освіти магістр) “Майстерня живопису та храмової культури” імені професора Миколи Стороженка.
Ректор Національної академії образотворчого мистецтва і архітектури.
Професор кафедри живопису і композиції Національної академії образотворчого мистецтва і архітектури.
Кандидат мистецтвознавства за спеціальністю «Теорія і історія культури».
Заслужений діяч мистецтв України.
Член всеукраїнської творчої спілки художників «БЖ АРТ».
Член Національної спілки художників України.
Нагороджений Срібною медаллю Національної академії мистецтв України за творчі досягнення в галузі художньої культури (2003р.)
До сторіччя Академії наук України нагороджений за наукові досягнення медаллю «ЗОЛОТА ФОРТУНА» «НАРОДНА ШАНА УКРАЇНСЬКИМ НАУКОВЦЯМ 1918-2018», 2018 р.
Працює в галузі живопису, графіки, монументального та сакрального мистецтва. Учасник вітчизняних і міжнародних виставок.
У 1996 р. (період навчання в НАОМА) – приймав участь у розписах церкви «Миколи Притиска» м. Київ, під керівництвом професора М. А. Стороженка;
– з 1995 р. по теперішній час – створив більше 300 творів станкового живопису;
– у період з 2002-2009 рр. створив більше 50-ти ікон для церкви «Покрова Пресвятої Богородиці», центр народознавства «Мамаєва Слобода», м. Київ;
– у 2001 р. – декоративно-живописне панно «Алегорії мистецтв» НАОМА;
– у 2017 р. – декоративно-живописне панно до 100-річчя Національної академії образотворчого мистецтва і архітектури «Апофеоз мистецтв»;
– у 2011 р. – декорації, декоративні панно та костюми до балету «Володар Борисфену» на музику Є. Ф. Станковича, для Національного театру опери та балету ім. Т. Г. Шевченка;
– у 2018 р. – розробив та втілив художній проект «Меморіальний музей художника та педагога Миколи Стороженка» (с. В’язове Конотопський район, Сумська область).
2023 рік:
Міжнародна виставка живопису до Дня Незалежності України «Україна і світ», м. Одеса.
Міжнародна виставка «Україна – Велика Британія: шляхи співтворчості» Міжнародний культурний центр UNION, м. Одеса.
2024 рік:
Виставка – ретроспекція студентських робіт, зроблених під керівництвом провідних викладачів творчих майстерень КГХІ і НАОМА в період з 1930 по 2023 роки. Музей НАОМА, м. Київ.
Благодійна виставка – аукціон «Від НАОМА до Академії Бойчука», спрямована на відновлення Київської державної академії декоративно – прикладного мистецтва і дизайну імені Михайла Бойчука, яка зазнала руйнувань після ракетного обстрілу в березні 2024 року, м. Київ.
Виставковий проєкт «Київ, відвага і краса: життя триває». Музей НАОМА, м. Київ.
Наукові статті:
Web of Science
International legal protection of works of fine art and the experience of Ukraine. Ad Alta: Journal of interdisciplinary research, 2021р. 11/02-XX, 95-99.
http://www.magnanimitas.cz/ADALTA/110220/papers/A_16.pdf
«Тенденції сучасного українського іконопису»/Цугорка О. П.//Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство» Київ: 2019. Вип. 40. С. 228–233.
https://doi.org/10.31866/2410-1176.40.2019.172708
«Естетика кольору в іконописному мистецтві українського бароко. Естетичні традиції українського барокового іконопису в сучасному сакральному мистецтві./Цугорка О. П.//Вісник НАКККіМ 28.05.2019 № 2 (2019) с. 475-479 https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2019.177802
«Ікона як один із традиційних елементів українського інтер‘єру»/ О. П. Цугорка, І. С. Бондар // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. – 2019. – № 3. – С. 399-402. – Режим доступу:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2019.191829
«Стилістичні новації іконостасів доби українського бароко»/О. П. Цугорка // Культура і сучасність. – 2019. – № 1. – С. 174-180. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Kis_2019_1_33,
DOI: https://doi.org/10.32461/2226-0285.1.2019.180634
«Образ Богоматері в українському бароковому іконописі: минуле і сучасність./О. П. Цугорка//Мистецтвознавчі записки. – 2019. – Вип. 35. – С. 144-150. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mz_2019_35_26, УДК 75.046 (477)
DOI: https://doi.org/10.32461/181575
«Сучасна культура та її вплив на організацію суспільного простору»/Цугорка О. П.// Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (44), 2021, 221–226.
https://doi.org/10.31866/2410-1176.44.2021.235436
«Історичний контекст та сучасні тенденції розвитку в ювелірному мистецтві України»/Цугорка О. П., Варивончик А. В., Мазур Б. М.)// Мистецтвознавчі записки: зб. наук. праць. 2021. Вип. 39. С. 32-36.
УДК 746.3(477) DOI 10.32461/2226-2180.39.2021.238677
«Художні декорації в театральних постановках як засоби сценографічного формування простору / О. П. Цугорка // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. – 2022. – № 3. – С. 291-299. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vdakkkm_2022_3_49
DOI: https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2022.266127
«Мистецька академічна освіта в умовах воєнного стану»/Цугорка О. П.// Збірник наукових праць «Українська академія мистецтва», (32), 2022. 161-167.
https://doi.org/10.32782/2411-3034-2022-32-22
«Необхідність вивчення основ інтелектуальної власності та авторського права в мистецьких закладах вищої освіти/Цугорка О. П.// Збірник наукових праць «Українська академія мистецтва», (34), 2023. 192-199.
https://doi.org/10.32782/2411-3034-2023-34-25
Участь у наукових конференціях:
«Використання художніх інтервенцій у міському просторі для суспільного впливу»/Цугорка О. П. Гуйда М. Є., Виродова-Готьє В. Г., Баринова В. І.//ІІ Міжнародна науково-практична конференція “Modern Perspectives on Global Scientific Solutions” 2-4 грудня, 2024 Bergen, Norway (тези доповіді)
https://www.eoss-conf.com/wp-content/uploads/2024/12/Bergen_Norway_002.12.24.pdf
«Формування критичного мислення у магістрів образотворчого мистецтва»/ Гуйда М. Є., Цугорка О. П., Виродова-Готьє В. Г., Баринов В І.//Міжнародна науково – практична конференція «Innovative Education: Problems and Prospects of Scientific Research»,. Штутгарт, Німеччина, I4-6 грудня 2024 року (тези доповіді).
SBN 978-617-8427-40-5. ISBN 978-617-8427-40-5,DOI 10.70286/ISU-04.12.2024
https://isu-conference.com/wp-content/uploads/2024/12/Innovative_education_problems_and_prospects_of_scientific_research_December_4-6_2024_Stuttgart_Germany.pdf
ОК 7 «Спецрисунок»
1 курс,
ОС Магістр
Керівник кваліфікаційних бакалаврських робіт
Керівник кваліфікаційних магістерських робіт
Творче керівництво мистецьким проєктом здобувача освітньо-творчого ступеня доктора мистецтва
Український державний університет імені Михайла Драгоманова
Тема: «Викладання дисциплін «Живопис» та «Рисунок» для магістрів в умовах онлайн освіти: інноваційні підходи, цифрові інструменти та інтерактивні методики»
Обсяг стажування -180 годин (6 кредитів ЄКТС).
Довідка № 28 від 27 січня 2025 р.
Творчі роботи
ЦУГОРКА Олександр
ВІРА НАДІЯ ЛЮБОВ 120х50см
БОГОРОДИЦЯ СЛОБІДСЬКА ЦАРИЦЯ КОЗАЦЬКА
церква Покрови Пресвятої Богородиці центр народознавства МАМАЄВА СЛОБОДА Київ
КОРОНАЦІЯ ДІВИ МАРІЇ
церква Покрови Пресвятої Богородиці центр народознавства МАМАЄВА СЛОБОДА Київ
ПЕТРО І ПАВЛО церква Покрови Пресвятої Богородиці центр народознавства МАМАЄВА СЛОБОДА Київ
РАПСОДІЯ 90х90 см
СКАРБИ МАРІЇ МАГДАЛИНИ 110х80см
МОЛЬФАР 150х90см
СОН 150х110см
ПОЛІТ ФОРЕЛІ ПРИ МІСЯЧНОМУ СЯЙВІ 100х90см
АЛЕГОРІЇ МИСТЕЦТВ завіса в Актовій залі НАОМА 600х800см
АПОФЕОЗ МИСТЕЦТВ завіса в Актовій залі НАОМА 600х800см
СЛЬОЗИ АДАМА АБО ТИХИЙ ШЕЛЕСТ ДЕРЕВА СПОДІВАНЬ
ШУ-ШУ 150х110см
ДУША І ТІЛО 20х20см
БИТВА 20х19см