Факультет образотворчого мистецтва та реставрації
Кафедра техніки та реставрації творів мистецтва
1995 р. – передвища фахова освіта, Дніпропетровське державне художнє училище ім. Є.В. Вучетича, 1995; за спеціальністю – живопис, кваліфікація – художниця-викладачка; диплом ЗЛ № 900314 від 26 червня 1995 р.
2001 р. – вища освіта, НАОМА, 2001 р.; за спеціальністю – живопис, кваліфікація художниця-реставраторка творів станкового і монументального живопису, диплом КВ № 17046771 від 29 червня 2001 р.
2009 р. – післявища освіта, асистентура-стажування НАОМА за спеціальністю «реставрація творів мистецтва». Посв. №13, від 1 листопада 2009 р.
ЧЛЕНСТВО У ГАЛУЗЕВИХ АКАДЕМІЯХ, ПРОФЕСІЙНИХ МИСТЕЦЬКИХ СПІЛКАХ ТА УГРУПОВАННЯХ, ПОЧЕСНЕ ЧЛЕНСТВО:
2021 р. – КоНСХУ, секція графіки; секретар бюро Об’єднання художників графічних мистецтв КОНСХУ; з 2023 член правління КОНСХУ.
ПОСАДИ:
2002 – дотепер – викладач, старший викладач кафедри техніки та реставрації творів мистецтва.
1) R. Mykolaichuk, V. Lavrynovych, A. Mykolaichuk, T. Tymchenko and I. Somyk-Ponomarenko. “Image Segmentation in Loss Detection for Conservation and Restoration of Old Paintings,” 2020 IEEE 2nd International Conference on Advanced Trends in Information Theory (ATIT), Kyiv, Ukraine, 2020, pp. 390-394.
doi: 10.1109/ATIT50783.2020.9349254.
2) Somyk-Ponomarenko, I. Copying Artworks for Preserving the Entirety of Architectural Monuments in Ukraine. Studies in Conservation. Vol. 65, 2020 – Issue sup1: Special issue: IIC 2020 Edinburgh Congress preprints. Pages 307-310. https://doi.org/10.1080/00393630.2020.1752422
МОНОГРАФІЇ
ОС бакалавр
Копіювання (ОПП «Реставрація творів станкового і монументального живопису»)
Копіювання (за вибором) (ОПП «Реставрація творів станкового і монументального живопису»)
Копіювання (ОПП «Станковий і монументальний живопис»)
Тристадійний метод багатошарового живопису (дисципліна іншої ОП)
ОС магістр
Копіювання (ОНП «Реставрація станкового і монументального живопису»)
Копіювання (за вибором) (ОНП «Реставрація станкового і монументального живопису»)
Кваліфікаційна робота магістра
Наукові публікації у наукових виданнях, включених до переліку наукових фахових видань України
Творчі роботи, які брали участь у проєктах і опубліковані:
1. Шагинян Т. Ирина Сомик: “Картина, как вино, со временем становится дороже”: дизайнинтервью//Domus design/ – № 04-05(142) апрель-май. – 2017. – С.44-47. – 8 репр.
2. А4, кулькова ручка, 2016. Щорічна виставка рисунку, “Карась Галерея” : [Каталог виставки] //Воронов Арт фундація. Карась Галерея. – К.: Фамільна друкарня Huss, 2017. С. 301-301. – 2 репр.
3.Копія фрагмента тла ікони “Апостоли Матфей і Петро”; копія фрагмента обрамлення тла ікони “Пресвята Богородиця Іверська” 2009//НАОМА 1917-2017”. – К.: huss фамільна друкарня, 2017. – С. 205.
4. «Пастка на Чорного Вола». 2018 р. //VІ Всеукраїнська триєнале «Фолькмодерн 2018». Каталог Ч-52 виставки. – Чернівці: Друк Арт, 2018., С – 37 (1 репр).
/ Виставка рисунку викладачів НАОМА. Виставкова зала НАОМА, м. Київ, жовтень, листопад, 2020 рік.
5. Графічна серія “Риби та рибки” , 10 графічних творів , папір,гелева ручка, 2018 рік. ХІІ Міжнародна виставка декора та предметів інтер’єра DESIGN. LIVING TENDENCY – 2018. Експозиція презентації журнала Domus Design. Міжнародний виставковий центр. м.Киев, 2018г.
6. «Спека». 2016 р. 100х100. П., о. // І Всеукраїнська трієнале «НЮ-АRТ» 2018 рік. Каталог виставки. м. Кременчук. С. – 36.
7-8. В рамках проекту з виконання копій-реконструкції викладачами та студентами кафедри техніки та реставрації творів мистецтва НАОМА 8 ікон з фасаду Трапезної церкви Києво-Печерської лаври (НКПІКЗ, НАОМА, 2017–2018 рр.).В рамках проекту власноруч виконано два твори: Копія-реконструкція ікони Прп. Меркурія Єпископа Смоленського зі східного фасаду Трапезної церкви Національного Києво-Печерського історико- культурного заповідника; 2018 рік, 106х49 см, техніка кайм, шиферна плита. Копія-реконструкція ікони Прп. Феофіла Єпископа Новгородського зі східного фасаду Трапезної церкви Національного Києво-Печерського історико- культурного заповідника ; 2018 рік, 118х48 см, техніка кайм, шиферна плита.
9. «Сестри». Дошка, левкас, золочення, 38х28,7 см, 2018. // (Левкас) Перша Всеукраїнська бієнале левкасу : Каталог №48, Київ, 2019. – С. 87 (1репр.). Спеціальна відзнака галереї “Білий світ”.
10. «Татова принцеса». 115х94 2017 р.в. п, о. /ІІ Всеукраїнська виставка жіночого портрету. ЦБХ, 2018р, м. Київ.; /XХI Міжнародна виставка декора та предметів інтер’єра DÉCOR. Міжнародний виставковий центр. Експозиція галереї «Глобус», м. Київ, 2018 р. /Відбірковий етап міжнародного конкурсу портретистики PortraitNow2019, країн східної Європи. Музейно-культурний комплекс пивної історії «Львіварня». Лютий-березень 2019 рік, м.Львів. /Міжнародний конкурс портретистики PortraitNow2019, Національний історичний музей Данії, Фредеріксборг. 2019 рік. Каталог міжнародного конкурсу портретистики PortraitNow2019, Національний історичний музей Данії, Фредеріксборг. 2019 рік. С – 248, 249.
11.«Берегиня пам’яті». Присвячується Сімонетті Пуччіні. 2018 р. 90х75 П., о. / Міжнародний мистецький проект «Соломія». 2018 рік. Gran Teatro Puccini, м. Торре дель Лаго, Італія. /Міжнародний мистецький проект «Соломія» присвячений Соломії Крушельницькій, в Українській церкві Св. Варвари, м.Відень, Австрія,травень 2019 рік.
12. Участь в українському проекті «Падаюча тінь «Мрії» на сади Джардіні» на 58-й Венеціанській бієнале сучасного мистецтва. Український павільйон. 2019 рік. (Електронний каталог робіт).
13. «Діалог поза часом. Портрет директора художньо-меморіального музею ім. І.Ю. Репіна 1981-1993 рр лауреата премії ім.І.Ю.Репіна 2018 р. Андрусенко Галини Борисівни », 2019, папір/графітний олівець, 76х56. / Каталог Ювілейної всеукраїнської художньої виставки, присвяченої 174-річчю від дня народження І. Ю. Рєпіна. Харків., 2019. Видавництво “Century Gothic”.С. – 49 (1 репр).
14. “Риб’ячий крик” Художня виставка «Левкасні міниатюри». 2019 р.в.;31,7 х 23,7;дошка, левкас, полімент, біле золочення. Галерея «White World», м.Київ, 2019 р. 14.«Голос риб», 3 аркуші А-4, 2019 р., в., папір, кульков ручка. Щорічна виставка малюнка “А4, кулькова ручка, 2019”., “Карась Галерея”, м. Київ.
15.”Самореабілітація”, 2020 р., 22.2х55,7, папір, графітний олівець. Бієнале наївного мистецтва та мистецтва примітивізму «Велюровий кіт» імені Андрія Ліпатова. Художньо-меморіальний музей О.О.Осмьоркіна, м.Кропивницький, листопад 2020 рік. 16. « «Фактура покаяння», низький уклін майстру». Дошка, левкас, золочення, 31,6х25 см, 2018. // (Левкас) Перша Всеукраїнська бієнале левкасу : Каталог №7, Київ, 2021. – С. 107 (1репр.). Спеціальна відзнака галереї “Білий Світ”.
Навчально-методичні посібники для самостійної роботи
1. Методичні рекомендації до проходження прикладної практики студентів кафедри техніки та реставрації творів мистецтва, освітнього ступеня «магістр». – К.: НАОМА, 2018. – 25 с.
2. Методичні рекомендації до проходження переддипломної практики студентів кафедри техніки та реставрації творів мистецтва, освітнього ступеня «магістр». – К.: НАОМА, 2018. – 21 с.
3. Методичні рекомендації до виконання дипломної роботи студентів освітнього ступеня «магістр» кафедри техніки та реставрації творів мистецтва. – К.: НАОМА, 2018. – 28 с. (у співавторстві з Т.Р. Тимченко).
Виконання функцій наукового керівника або відповідального виконавця наукової теми (проєкту)
1. Керівниця, авторка концепції спільного проєкту відділу наукової реставрації та консервації Національного Києво-Печерського історико-культурного заповідника та кафедри техніки та реставрації творів мистецтва НАОМА з виконання копій-реконструкції 8 ікон з фасаду трапезної церкви Києво-Печерської лаври (2017–2018 рр.). Отримала Почесну Грамоту НКПІКЗ.
2. Організаційна робота у складі фондової комісії при кафедрі живопису і композиції НАОМА для розгляду питань відбору, експертизи, придбання та передачі творів, з метою формування зібрання фондів НАОМА (з 19.02.2021 р.)
Публікації з наукової або професійної тематики
1.Сомик-Пономаренко І. М. До питань прийомів створення рельєфного декору левкасу в українському іконописі 16-19 століть. 2018 рік. Тези доповідей Всеукраїнської наукової конференції, присвяченої 100-річчю заснування Української академії мистецтва, 25-28квітня 2017 р. С. 192.
2.Сомик-Пономаренко І. М. Дослідження прийомів створення рельєфних левкасів в українському іконописі та західноєвропейському живописі на прикладі практичного відтворення технік // Музеї та реставрація у контексті збереження культурної спадщини: актуальні виклики сучасності. Матеріали Міжнародної наук.-практ. конф., м. Київ, 6-7 червня 2017 рік. / редкол.: В.Г. Чернець (голова) та ін.. – К.: НАКККіМ, Асоціація реставраторів України, Видавець Олег Філюк, 2017. – С.296-297.
3.Сомик-Пономаренко І. М. Значення копіювання станкового живопису в освітній практиці підготовки реставраторів //Сучасні тенденції розвитку науки: матеріали міжнародної науково-практичної конференції (26-27 травня 2017 р.). – Ч. І. – Харків, 2017. – С. 20-24.
4. Dr. Roman Mykolaichuk, Tetiana Tymchenkо, PhD, Alisa Mykolaichuk, PhD, Iryna Somyk-Ponomarenko, MA, Vira Mykolaichuk, MS, Antonina Mykolaichuk, B.F.A.// INFORMATION TECHNOLOGY IN CONSERVATION AND RESTORATION OF ART WORKS: РERSPECTIVES OF UKRAINIAN UNIVERSITIES PROJECT // Electronic Imaging & the Visual Arts : EVA 2019 Florence : 8 – 9 May 2019 / edited by Vito Cappellini.– Firenze : Firenze University Press, 2019. – Р. 124 – 131.
5. Участь в міжнародній науковій конференції «Музей просто неба в соціокультурному просторі», 20-21 вересня НМНАП, м.Київ. Somyk-Ponomareko I.M. Mykolaichuk A.R.”Digital technologies in conservation and research of easel painting: perception of international experience”. Матеріали міжнародної наукової конференції присвяченої 50-річчю заснування Національного музею народної архітектури та побуту України. Збірник доповідей. – К.: Видавничий дім журналу «Пам’ятки України», 2019. – С.384-390.
6. Сомик-Пономаренко І.М. З досвіду викладу викладання дисципліни «Копіювання творів станкового живопису». Психологічні аспекти. // Педагогічна спадщина: персоналії в історії освіти НАОМА, здобутки, інновації в контексті європейської інтеграції України: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції, (Київ,11-12 березня, 2019),/ НАОМА. – К.: КИТ, 2019.,С. – 66-70.
7. Сомик-Пономаренко І.М. Спосіб збереження живописного твору, як невід’ємного елементу архітектурного об’єкту, методом виконання копії-реконструкції//Тези доповідей Міжнародної наукової конференції Сьомі Платонівські читання пам`яті академіка П.Білецького (1922-1998) , присвячені 60-річчю кафедри ТІМ і 50-рвччю кафедри техніки і реставрації творів мистецтва НАОМА (Київ, НАОМА, 23 листопада 2019 р.). – К.: Видавництво Людмила, 2020. – С.47-48.
8. Сомик-Пономаренко І.М., Миколайчук А.Р. Техніка рельєфного левкасу як стильоутворююча складова художнього твору: історичний контекст та сучасні інтепритації//Збірник матеріалів Першої міжнародної науково-практичної конференції «Integration of New Knowledge, Research and Innovation Across Europe» (Kyiv, April 23-25, 2020). ). За ред. Миколайчук А.І . – К.: Державний університет телекомунікацій,2020. – С. 176–180.
Участь у міжнародних проєктах
1. Міжнародний конкурс портретистики PortraitNow2019, Національний історичний музей Данії, Фредеріксборг. 2019 рік. (Каталог міжнародного конкурсу портретистики PortraitNow2019, Національний історичний музей Данії, Фредеріксборг. 2019 рік. С – 248, 249.)
2.«Берегиня пам’яті». Присвячується Сімонетті Пуччіні. 2018 р. 90х75 П., о. / Міжнародний мистецький проект «Соломія». 2018 рік. Gran Teatro Puccini, м. Торре дель Лаго, Італія. /Міжнародний мистецький проект «Соломія» присвячений Соломії Крушельницькій, в Українській церкві Св. Варвари, м.Відень, Австрія,травень 2019 рік.
3. Участь в українському проекті «Падаюча тінь «Мрії» на сади Джардіні» на 58-й Венеціанській бієнале сучасного мистецтва. Український павільйон. 2019 рік. (Електронний каталог робіт).
4. Art Shopping Paris 18 – 20 Jun 2021, Parcus Gallery
5. Discovery Art Fair Frankfurt – 04 – 07 NOV 2021 (Parcus Gallery)
6. Parcus Gallery, Айстерсхайм (Австрія)
7. Parcus Gallery, Кельн (Німеччина)
8. 2022 Parcus Gallery, Discovery Art Fair, Cologne 21-23 April 2022, Mediapark, Xpost, Gladbacher Wall 5, Germany
9. 2022 Parcus Gallery, Pop-Up Gallery – Grieskirchen 07 Jul – 06 Aug 2022, Stadtplatz 23 Grieskirchen, Austria.
10. 2023 Parcus Gallery, Exclusive exhibition. Rome – Italy. 23 May – 01 Jun 2023 Vernissage 26 Maggio dalle 18
11. 2023-2024 Parcus Gallery, Basel Figurativus Group Exhibition 3 Nov 2023 – 31 Jan 2024.
12. 2024 Parcus Gallery Contemporary Art Exhibition Museum of Art & Science
Milan – Italy 20 July to 09 August 2024
Основні всеукраїнські виставки:
2021 р. – Всеукраїнська бієнале левкасу, Київ.
2022 р. – «Левкасні мініатюри 2022», «Білий Світ», Київ.
2022 р. – Участь у Другій Бієнале наївного мистецтва та мистецтва примітивізму «Велюровий кіт» імені Андрія Ліпатова. Організатори: Управління культури і туризму Кропивницької міської ради, Художньо-меморіальний музей О.О. Осмьоркіна, Кіровоградська обласна організація Національної Спілки художників України. Віртуальна виставка, листопад 2022 р. «Під черешнями, за торжком – ранок, козаки сплять». 2002. Полотно,
олія. 30х60.
2023 р. – ХІІІ Всеукраїнська виставка та IV Міжнародна виставка «Графіка у Харкові», травень 2023.
Серпень 2023– січень 2024 р. Арт-проект «Космогонія сенсів» Музей сучасного українського мистецтва Корсаків.
2024 р. – Участь у всеукраїнській виставці «Український щоденник 2022-2023, А4 кулькова ручка. Ретроспектива 2006-2018» НЦ «Український Дім», Київ
Робота з учнівською молоддю
Харківська державна академія дизайну і мистецтв, творчо-мистецька акція «Мистецтво молодих», присвячена огляду – конкурсу дипломних робіт випускників вищих художніх навчальних закладів України за 2017-2019 роки, 13-15 листопада 2019 року, Почесний диплом у номінації “Реставрація творів мистецтва”, Коваль Катерина
ДОСВІД МЕТОДИЧНОЇ РОБОТИ
1. Методичні рекомендації до проходження прикладної практики студентів кафедри техніки та реставрації творів мистецтва, освітнього ступеня «магістр». – К.: НАОМА, 2018. – 25 с.
2. Методичні рекомендації до проходження переддипломної практики студентів кафедри техніки та реставрації творів мистецтва, освітнього ступеня «магістр». – К.: НАОМА, 2018. – 21 с.
3. Методичні рекомендації до виконання дипломної роботи студентів освітнього ступеня «магістр» кафедри техніки та реставрації творів мистецтва. – К.: НАОМА, 2018. – 28 с. (у співавторстві з Т.Р. Тимченко)
Творчі роботи, які були опубліковані
- Копія фрагмента тла ікони «Апостоли Матфей і Петро» // НАОМА 1917-2017”. – К.: huss фамільна друкарня, 2017. – С. 205.
- Копія фрагмента обрамлення тла ікони «Пресвята Богородиця Іверська» //НАОМА 1917-2017”. – К.: huss фамільна друкарня, 2017. – С. 205.
- «Пастка на Чорного Вола». 2018 р. //VІ Всеукраїнська триєнале «Фолькмодерн 2018». Каталог Ч-52 виставки. – Чернівці: Друк Арт, 2018., С – 37 (1 репр).
- «Спека». 2016 р. 100х100. П., о. // І Всеукраїнська трієнале «НЮ-АRТ» 2018 р. Каталог виставки. м. Кременчук. С 36.
- «Сестри». Дошка, левкас, золочення, 38х28,7 см, 2018. // (Левкас) Перша Всеукраїнська бієнале левкасу: Каталог Київ, 2019. – С. 87 (1репр.). Спеціальна відзнака галереї “Білий світ”.
- «Татова принцеса». 115х94, 2017 р. П., о. Каталог Міжнародного конкурсу портретистики PortraitNow2019 країн Східної Європи, Національний історичний музей Данії, Фредеріксборг. 2019 рік. – С. 248-249.
- «Діалог поза часом. Портрет директора художньо-меморіального музею ім. І.Ю. Репіна 1981-1993 рр. лауреата премії ім. І.Ю. Рєпіна 2018 р. Андрусенко Галини Борисівни », 2019, папір/графітний олівець, 76х56. / Каталог Ювілейної всеукраїнської художньої виставки, присвяченої 174-річчю від дня народження І. Ю. Рєпіна. Харків., 2019. Видавництво “Century Gothic”. С. 49 (1 репр).
- «Фактура покаяння», низький уклін майстру». Дошка, левкас, золочення, 31,6х25 см, 2018. // (Левкас) Перша Всеукраїнська бієнале левкасу: Каталог №7, Київ, 2021. – С. 107 (1 репр.). Спеціальна відзнака галереї “Білий Світ”.
- “Сіль землі. Портрет діда Петра” 2020р.в. 54х72. Папір, олівець. Каталог ХІІІ Всеукраїнської виставки та IV Міжнародної виставки «Графіка у Харкові 2023», травень 2023. С. 88.
- “Самореабілітація”, 2020 р., 22,2х55,7, папір, графітний олівець. Каталог ХІІІ Всеукраїнської виставки та IV Міжнародної виставки «Графіка у Харкові 2023», травень 2023. С. 89.
ДОСВІД МЕТОДИЧНОЇ РОБОТИ
2018 р. – методичні рекомендації до проходження прикладної практики студентів кафедри техніки та реставрації творів мистецтва, освітнього ступеня «магістр». – К.: НАОМА, 2018. – 25 с.
2018 р. – методичні рекомендації до проходження переддипломної практики студентів кафедри техніки та реставрації творів мистецтва, освітнього ступеня «магістр». – К.: НАОМА, 2018. – 21 с.
2018 р. – методичні рекомендації до виконання дипломної роботи студентів освітнього ступеня «магістр» кафедри техніки та реставрації творів мистецтва. – К.: НАОМА, 2018. – 28 с. (у співавторстві з Т.Р. Тимченко)
2023 р. – Тимченко Т.Р., Сомик-Пономаренко І.М. Методичні рекомендації до виконання дипломної роботи студентів освітнього рівня «бакалавр» спеціальності 023 «Образотворче мистецтво, декоративне мистецтво, реставрація» освітньо-професійної програми «Реставрація творів станкового і монументального живопису». Київ : НАОМА, 2023. 20 с.
2023 р. – Тимченко Т.Р., Сомик-Пономаренко І.М. Методичні рекомендації до виконання дипломної роботи студентів освітнього рівня «магістр» спеціальності 023 «Образотворче мистецтво, декоративне мистецтво, реставрація» освітньо-наукової програми «Реставрація творів станкового і монументального живопису». Київ : НАОМА, 2023. 48 с.
2024 р. – Сомик-Пономаренко І.М. «Копіювання станкового живопису». Програма нормативної навчальної дисципліни для здобувачів 3 курсу першого освітнього рівня Бакалавр, ОПП «Реставрація творів станкового і монументального живопису».
2024 р. – Сомик-Пономаренко І.М. «Копіювання станкового живопису». Програма нормативної навчальної дисципліни для здобувачів 1 курсу другого освітнього рівня Магістр, ОНП «Реставрація станкового і монументального живопису».
2024 р. – Сомик-Пономаренко І.М. «Копіювання станкового живопису». Програма нормативної навчальної дисципліни для здобувачів 1 курсу першого освітнього рівня Бакалавр, ОПП «Станковий і монументальний живопис».
Відкриті лекції та майстеркласи:
29 квітня – 3 травня 2024 – взяла участь в міжнародній програмі мобільності для викладачів @Erasmus+ між НАОМА та Академією образотворчого мистецтва та дизайну у Братиславі VŠVU / AFAD, де провела два заняття з презентацією методики викладання копіювання на основі досвіду кафедри техніки та реставрації творів мистецтва НАОМА. За результатами знайомства зі словацькими колегами та організацією роботи кафедри реставрації у Братиславі проведено дві розповіді для викладачів та студентів кафедри.
Стажування без відриву від виробництва: Центр неперервної культурно-мистецької освіти НАКККіМ, «Впровадження інноваційних технологій в освітню діяльність закладів мистецької освіти» (21 листопада – 16 грудня 2022 р.) 4 кредити (120 год).