ТЕТЯНА ЯБЛОНСЬКА

ТЕТЯНА ЯБЛОНСЬКА – ПРОФЕСОР КИЇВСЬКОГО ХУДОЖНЬОГО ІНСТИТУТУ (НАОМА)
Тетяна Нилівна Яблонська (1917-2005) – видатна представниця української художньої школи, дійсний член Академії мистецтв України (1997-2005), лауреат Національної премії України імені Тараса Шевченка (1998), Героїня України (2001), яка суттєво вплинула на розвиток національного образотворчого мистецтва.
Сьогодні феномен мистецьких династій в українському культурному просторі набуває особливого значення, коли йдеться про спадкоємність не лише художніх традицій, але й духовних цінностей та естетичних принципів. Яскравим прикладом такої династичної спадкоємності є творчий шлях Тетяни Яблонської та її доньки Гаяне Атаян – двох визначних постатей, чиї імена нерозривно пов’язані з історією художньої школи НАОМА.
Професійне становлення Яблонської відбувалося в Київському художньому інституті (нині НАОМА) під керівництвом визначного представника української художньої школи Федора Кричевського. Безпрецедентним фактом стала організація її персональної виставки ще в статусі студентки – випадок унікальний для тогочасної мистецької освіти.
Воєнний період (1941-1945) художниця провела в евакуації в Саратовській області, де, працюючи в колгоспі, створювала меморіальні портрети загиблих воїнів, що стало важливим документальним свідченням епохи. Монументальна картина “Хліб” (1949), створена після відвідин села Летава, де демографічний дисбаланс післявоєнного часу проявився у разючій статистиці (717 жінок із 765 працездатних мешканців), стала знаковим твором не лише соцреалістичного канону, але й документом соціальної історії.
Творча еволюція Яблонської демонструє значну стильову динаміку. У 1960-х роках відбувся її звернення до народного мистецтва, зокрема через творчий діалог із Марією Приймаченко. Громадянська позиція художниці проявилася у відкритому виступі проти партійного контролю над мистецтвом (1968), що спричинило тимчасове відсторонення від професійної діяльності.
Пізній період творчості позначений надзвичайною силою духу: після хвороби у 1991 році вона продовжила мистецьку діяльність (період, який сама іронічно називала “постінфарктизмом”), а втрата можливості працювати правою рукою в 1999 році стимулювала опанування техніки малювання лівою рукою.










Переглядів: 15