Кожна книжкова виставка в стінах нашої бібліотеки – це непересічна подія, яка засвідчує не тільки спокійне “спочивання на лаврах”, шанобливе плекання кількадесятирічної традиції бібліотекарів-попередників, але й виказує бадьоре пульсування життя у бібліотечному фонді. Нестримний рух уперед, попри несприятливі зовнішні обставини, супроводжується переоцінкою думок, дій і матеріального їхнього сліду всередині палітурки. Книжка до книжки не приходиться, одна іде у макулатуру, відживши ідеологічно і матеріально, а друга залишається цінним скарбом книгосховища.
До того ж українське книгодрукування, в якому в умовах повномасштабної війни відкрилося друге дихання, дедалі частіше продукує перекладну літературу, не обминаючи і видань з історії мистецтва, а також монографій зі свіжим поглядом на окремі види візуального мистецтва. Спорадично, зусиллями благодійників, які дарують власні книжкові колекції, а часом діляться одиночними виданнями, такі книжки потрапляють до книгофонду бібліотеки НАОМА.
На першому році повномасштабної війни бібліотека значуще поповнилася цінними виданнями завдяки подарованій мистецтвознавчій колекції Катерини Ара, консерватора-реставратора з Британії. Навесні 2024 року читачам була надана можливість ознайомитися з частиною цього надходження. І ось 24 і 25 вересня цього року відбувся перегляд наступних 153 примірників, які, подібно до першої партії, представили різноманіття мистецьких епох і художніх напрямків, широку географію країн, а також мозаїку видів та жанрів образотворчого мистецтва.
Одиночні видання стосувалися гравюри глибокого друку, офорту і монотипії, а також малюнка та іконопису. Кілька видань групувалися в літературу про художню фотографію, портрет у різних візуальних видах, а також сучасне безпредметне мистецтво. Про історію архітектури нагадувало видання, присвячене знаменитому монастирському комплексу в Іспанії, а про розвиток європейської скульптури – два альбоми робіт британських скульпторів минулого сторіччя, як і монографія відомого британського історика мистецтва Френсіса Хаскелла про п’ять віків історії європейської скульптури. Також цей вид образотворчого мистецтва представила ексклюзивна монографія про Лучо Фонтана, аргентинського і італійського скульптора, художника, абстракціоніста, засновника напрямку спаціалізм.
Під час другого знайомства з книжковим подарунком Катерини Ара більшою мірою, ніж на весінньому перегляді, можна було познайомитися з сучасними європейськими, здебільшого британськими, музеями через альбоми оглядового характеру. Несподіванкою став путівник по Міжнародному музею музики в Болоньї, як і видання з ювелірного мистецтва Ренесансу.
Однак з першого погляду було зрозуміло, що нинішню партію книжок склали здебільшого видання з історії образотворчого мистецтва, розподілені по країнах, зосереджені на творчості окремих митців від XIII століття до сучасності. Найвагомішу частину становили книжки, що представляли твори італійських художників. Порівняно багато траплялося альбомів і дослідницьких видань з образотворчого мистецтва Німеччини, Нідерландів і Бельгії, Великобританії та Франції. Митці Іспанії і Естонії були представлені одною книжкою з творами відповідно Ель Греко і Міхеля Зіттова, а митці США – двома дослідженнями творчості Джексона Поллока.
Серед уже знайомих імен митців, з якими бібліотека НАОМА мала змогу зазнайомлювати читачів і раніше, зустрічалися імена, в яких ще не було підтримки друкованими ресурсами. Приміром, завдяки дарунку Катерини Ара у фонді з’явився альбом творів італійського художника, послідовника Караваджо, Бартоломео Кавароцці (1587-1625), відкритого і пізнаного мистецтвознавчим загалом тільки наприкінці 20 століття. Поціновувачів творчості Мікеланджело де Караваджо і європейських караваджистів це видання зацікавлює не тільки через характерний стиль художника Кавароцці, але й тому, що він був “апостолом” караваджизму в Іспанії.
Але й сам художник Караваджо, що став зачинателем нового стилю, представлений і в першій партії продемонстрованих книжок із колекції Катерини Ара, цього разу пропагувався як кількома монографіями (про мистецькі передумови, в яких він опинився на початку творчого шляху; про розвиток його творчості і пошук власної манери та про вплив митця на подальший розвиток художнього ремесла в Європі), так і альбомом, присвяченим його творам про святого Франциска.
Так само в наданій для нинішнього перегляду літературі можна було б знайти подібні “британські” або “німецькі” приклади . Отак, британський аквареліст та графік Вільям Тернер набувши ще однієї творчої “конотації” через альбом його творів, присвячених морю, отримав і теоретично-ілюстративний “фундамент” у двотомнику, який містить і 572 репродукції творів, і їхній детальний опис. А творчість німецького художника епохи Відродження Ганса Гольбейна Молодшого отримала книжкове підсилення в кількох виданнях, що висвітлюють різні етапи життя митця.
Підготовлені для перегляду мистецькі видання, крім ілюстративного і теоретичного змісту, мають цінність завдяки численним європейським і американським авторам, знаним історикам мистецтва, які ще донедавна не були доступні українським колегам. Із деякими вже відбулося знайомство навесні і через нові видання продовжується нині. Приміром, була представлена монографія про флорентійського художника Франческо Боттічіні (1446 – 1498) вже відомої нам Дженніфер Сливки, британського історика мистецтва, чия сфера зацікавлень – італійське мистецтво епох Ренесансу і бароко.
Принагідно дізнаємося про науковий профіль кожного автора пропонованих книжок, що допомагає зрозуміти і авторську концепцію. Цікаво довідатися, що за прізвищем автора книжки про офорти Рембрандта Ніколаса Стогдона (1948 — 2024) стоїть історія заснування в Нью-Йорку відділу друку Christie’s, чиїм керівником відділу він був, в результаті ставши піонером розвитку аукціонного ринку в Америці на початку ХХ століття.
Англо-американський мистецтвознавець та історик мистецтва Майкл Мартін Фрід (нар. 1939), який створив представлену працю про європейське мистецтво ХVII століття, вважається одним із найбільш фахових дослідників розвитку модернізму. У теоретичній роботі “Мистецтво та предметність” Фрід висловив ідеї, що згодом перетворилися на ідеологічний фундамент руху мінімалізму.
Британський історик мистецтва Летиція Тревіс, авторка семи книжок, що працювала в лондонському Sotheby’s, а також була куратором італійського та іспанського живопису 1600 – 1800 в Національній галереї в Лондоні, теж створила монографію про європейське мистецтво XVII століття. Тільки її предметом дослідження був період перед Караваджо, а не після нього.
Директор Музею витончених мистецтв у Генті (Бельгія) Манфред Селлінк (нар. 1962), чиєю спеціалізацією є мистецтво Нідерландів XVI століття та творчість Пітера Брейгеля Старшого, створив альбом з повним зібранням творів цього художника.
Джон Елдерфілд (нар. 1943), який був головним куратором живопису та скульптури в Музеї сучасного мистецтва в Нью-Йорку, згодом видатним куратором Художнього музею Прінстонського університету та викладачем факультету мистецтва та археології в цьому університеті, а потім головним куратором Музею сучасного мистецтва в Нью-Йорку, підготував видання про Поля Сезанна, використавши свій музейний досвід.
Історик мистецтвознавства, доцент кафедри музеєзнавства Туринського університету Марія Беатріче Фаілла (нар. 1969), дослідивши італійський двір XVI століття, зупинилася на біографії принца Еммануїла Філіберта Савойського. У її монографії описано створення мистецької колекції принца та будівництво королівського палаца в Палермо.
Макс Якоб Фрідлендер (1867 – 1858), німецько-нідерландський історик і теоретик мистецтва, чиї основні праці присвячені німецькому і нідерландському мистецтву XV—XVI століть, був представлений шістнадцятьма томами про ранній нідерландський живопис XV – XVI століть.
Тож запропонована література безперечно стане в пригоді мистецтвознавцям, викладачам і студентам, як вагомий додаток до навчального матеріалу не лише з огляду на загальні відомості з історії мистецтва, деталі творчого портрету митців, але й на можливість уявити мистецтвознавчий ландшафт Західного світу з представниками кількох поколінь дослідників мистецтва.
Однак і в практичному навчальному процесі митців переглянуті видання посядуть гідне місце, становлячи джерело якісного ілюстративного матеріалу. Зрештою, простір застосування книжок із автентичними репродукціями є необмеженим, позаяк будь-хто із небайдужих реціпієнтів у мистецькій комунікації не обмине увагою видання, представлені бібліотекою НАОМА для нинішнього перегляду. І ми тішилися, спостерігаючи за відвідувачами, які приділили заходу достатньо уваги і часу, щоб ознайомитися з усіма покладеними на столах книжками.
Запрошуємо допитливих читачів до нашої бібліотеки задля інтелектуального і естетичного занурення в світ музеїв, галерей і приватних колекцій!
З повагою – бібліотека НАОМА.