Перейти до вмісту

В НАУКОВІЙ БІБЛІОТЕЦІ НАОМА ЗАВЕРШИВ СВОЮ РОБОТУ РОДИННИЙ ПРОЄКТ «ВИТОКИ» ОКСАНИ ТА ОЛЕКСАНДРИ ГОРДІЄЦЬ

За той час, який минув з дня відкриття виставки, можна оцінити успіх Родинного проєкту «ВИТОКИ» Оксани та Олександри Гордієць, який презентував в Національній академії образотворчого мистецтва та архітектури

«Традиційний народний одяг центральних областей України кінця ХІХ – середини ХХ століття» з колекції Оксани Гордієць та персональну виставку живопису Олександри Гордієць.

За час роботи виставки відбулися кураторські екскурсії для студентів різних художніх вузів, лекції-візуалізації для всіх охочих, численні оглядові екскурсії, концерт і круглий стіл на тему: «Українське весілля: вбрання, звичаї, символіка». На ньому був відзнятий матеріал для створення відеолекції для студентів НАОМА на тему: «Українське весілля: вбрання, звичаї, символіка» на основі виступів Олени Романенко, наукової співробітниці МНАПУ, «Молодіжна громада. Підготовка молоді до шлюбу» і Оксани Гордієць, старшої наукової співробітниці МНАПУ, «Поезія українського весілля. Свято побрання».

Дякуємо часопису «Слово Просвіти» за публікацію статті про Родинний проєкт «ВИТОКИ», за допомогою якої набагато ширше коло читачів одержало можливість хоча б уявно побувати у виставковому просторі, сповненому краси і любові до України.
_________________________
***

«Родинний проєкт «Витоки», який ми презентували в залах наукової бібліотеки НАОМА разом з дочкою Олександрою Гордієць, випускницею НАОМА, членкинею Національної спілки художників України завершив свою роботу. На виставці були представлені зразки українського народного одягу кінця ХІХ – середини ХХ століття (костюми з Центральної України: Київської, Чернігівської, Черкаської, Полтавської областей). Дві жінки з однієї родини створили у виставковому просторі світ гармонії, краси і рівноваги. Вони поєднали неймовірно аристократичні народні строї, дбайливо зібрані і зі знанням відтворені, з емоційним живописом Олександри Гордієць. Художниця схвильовано говорить: «За кожним строєм стоїть образ окремої людини, окрема історія, окрема душа. Картини відтворюють тогочасну атмосферу, природне оточення наших прабатьків. А строї, як образ української культури, українського життя, побуту, національної ідентичності, існують до цієї пори. І саме завдячуючи цьому ми знаємо, хто ми є насправді…»

Говорячи про народне вбрання, треба зазначити, що воно є, напевно, найяскравішою сторінкою матеріальної та духовної культури українців. Комплекси жіночого святкового вбрання, які були представлені на виставці, в своїй основі мають давні народні уявлення про триярусну будову світу, втілені в образі Світового Дерева, і несуть ідею краси – як гармонійної єдності Природи і Людини, поєднання доцільності, етичного і естетичного. Основною складовою жіночого вбрання є сорочка, яка несе основне навантаження за змістом і має найбільш розвинуте оздоблення. Охоронна функція здійснюється розташованими по горловині, низу рукавів і подолу орнаментальними смугами, котрі замикаються в захисні кола. Але художньою і змістовною домінантою в декоруванні сорочки є вишивка на рукавах. Її магічна дія через давню хліборобську символіку обробленого і засіяного поля, символічні образи Берегині, Дерева Життя, укладені в складні орнаментальні композиції, сприяє плодоріддю, добробуту, здоров’ю. Орнаменти з зображенням солярних знаків, що відображають космічний порядок, творять гармонію і лад у просторі – від родини до Космосу.

Неможливо до кінця зрозуміти образ костюма як втілення певного ідеалу без осягнення його духовно-культурного змісту. Народна естетика українців сповнена розуміння краси природи, почуття повноти буття, цілісності і нерозривної єдності з космічним порядком. Ці засади і об’єднали в виставковому просторі народний одяг і картини Олександри Гордієць, створивши світ, де панує лад, а мікрокосм людини містить у собі весь український Космос. В картині «Цвіт папороті» (2005р.), яка експонувалася на виставці є роздуми молодої мисткині про жіночу долю. Так дівчина вишиває на весільному рушнику свою майбутню долю: знак до знаку лягає на полотно візерунок. Є коріння у Дерева життя, є стовбур, будуть і нові пагони.

Творча манера Олександри поєднує точність малюнка з художньою імпровізацією, динамічність письма з використанням чистих кольорів з тонким нюансуванням співвідношень кольору і тону. Кожна деталь працює на створення емоційної напруги, на відтворення духу місця, де живуть спогади і блукають тіні минулого. Її пейзажі сповнені самим життям. Берег річки («Туман відступає», 2012р.), безкраї луки («Великі хмари», 2009р.), степ, сільські хати («Петрова хата», 2007р.) і подвір’я («Мережані тіні», 2007р.), стара яблуня в садку («Старенька яблуня», 2013р.) – все, що вона малює піднімається над буденністю, творячи одвічний український світ, сповнений звучанням голосів предків і поетичними образами з української давнини. Ось і в цей раз вони ніби вийшли на мить із глибини часу, щоб ми мали можливість спробувати прочитати важливі послання, вишиті на старовинних сорочках…

Колористичне рішення змінюється в полотнах від таємничого витонченого мерехтіння («Присмак полину», 2007р.) і тонкого нюансування («Тиша. Вечір», 2006р.) до мажорного звучання контрастних відкритих кольорів («Синя хата», 2005р.), що створюють піднесений настрій. В цій емоційно забарвленій атмосфері виставкового простору природно і комфортно розміщувались манекени, вбрані у народні строї, а зоровий ряд був побудований таким чином, що картини «за спиною» додатково промовляли, доповнюючи історію кожного образу. Пейзажі з виставки були написані в різний час в тих районах України, звідки походять також і народні костюми. Вони давали можливість відтворити природне оточення і людський світ, де жили ті, хто носив цей одяг, щоб можна було спробувати намалювати в своїй уяві їх характери і долі.
Виставка, в якій сучасний живопис служив своєрідним провідником із сьогодення в минуле, знайомила відвідувачів з прекрасними зразками народного мистецтва, вона, зрозуміло, не могла продемонструвати все багатство українського одягу. Але в ній, як в краплині води, відбився теплий живий світ української вроди, української краси, української душі.

Особливо знаковим для мене є те, що ця виставка відбулася через 50 років з того часу, як я вступила до Київського державного художнього інституту. Величезна подяка Національній академії образотворчого мистецтва і архітектури за можливість своєрідного звіту в рідних стінах. Це була чудова нагода показати те, що вдалось зібрати, відреставрувати і фактично повернути із небуття майже за 40 років, а для зацікавленого глядача нагода зануритись у часи, коли ці унікальні речі були частиною реального життя наших предків, коли втілені у красу візерунків та кольорів одвічні знання були знаком приналежності до ВЕЛИКОГО НАРОДУ, надавали силу, служили захистом і оберегом, і кожен стібок мав своє сакральне значення.»

Оксана Гордієць

Переглядів: 1