18 травня – День Вишиванки
Пиши пейзаж, в якому є життя…
(Андрій Охрімович)
Книжкова колекція, представлена бібліотекою НАОМА з нагоди Дня вишиванки, робить акцент на технічному боці виконання вишивки, регіональних відмінностях вишиваних орнаментів, символіці української вишивки.
Особливу цінність даному зібранню надають наступні видання:
Т. В. Кара-Васильєва., Г. Коваленко. Відроджені шедеври. : книга-альбом. Київ: Новий друк, 2009;
Т. В. Кара-Васильєва. Шедеври церковного шитва України (ХІІ–ХХ століття). Київ: Інформ.-видав. центр Української Православної Церкви, 2000;
Лідія Орел. Українські рушники. (Історико-культурне дослідження). Львів: Кальварія, 2003;
Вишивка козацької старшини XVII–XVIII століть. Каталог колекції Чернігівського обласного історичного музею імені В. В. Тарнавського. Київ: Родовід, 2001;
Катерина Білетіна. Беззахисність перед красою: альбом. Київ: Родовід, 2016.
Споконвіку кольорове розмаїття, дароване українською землею, опромінене благодатним сонцем українського неба, переливалося в різнобарв’я декоративно-прикладних витворів. Зугарними руками українських народних митців утворювалася багатюща спадщина ужиткових предметів, які за тисячі років закономірно згрупувалися за матеріалом і способом виготовлення.
Вишивка, гаптування, килимарство, гончарство, народна іграшка, гутництво, декоративний розпис, деревообробництво, художня обробка металу, писанкарство, витинанки, плетіння тощо, не тільки демонстрували загальний рівень культури українського народу в час націотворчого «розкидання каміння і збирання його» (Еклезіаст 3.3-7), але й у найглухіші для української самосвідомості періоди ставали «тихою заплавою» для майстрів, що, діставши в ніші маргінальності особисту творчу незалежність, зберегли й українську самобутність.
Народні художні промисли, досягши значного розвитку упродовж XVIII–XIX ст., залежно від регіону України, перебували в різних умовах, неоднаковій залежності від панівної державної ідеології і культурної політики. Розвиваючись і в межах вузькоспеціалізованих шкіл на теренах Австро-Угорської імперії, і як складова фабричної індустрії СРСР, художні промисли України все ж зберігали тяглість мистецького досвіду, освоювали сучасні змісти, творчо розвивали форму з щоразу новим ствердженням архетипового начала.
Самодостатнє й автентичне, сформоване тисячоліттями історії людства декоративно-ужиткове мистецтво завжди перебувало в тісному зв’язку з професійними видами мистецтва, не лише образотворчими, надихаючи сюжетами, літературними типами і художніми образами.
Вплив народного мистецтва на українських митців-професіоналів, їхню новаторську творчість особливо продемонструвало ремесло вишивки, що віками супроводжувало повсякденне життя всіх українських станів і побутовою прикрасою, і елементом одягу, і оздоблювальною деталлю церковного інтер’єру. Не дивно, що пробудження національного духу в колі українських інтелектуалок, яким відзначилися останні десятиліття XIX століття, зокрема, проявилося в цікавості до вишивки, у започаткуванні традиції збирання і зберігання її старовинних зразків. Найяскравішими збирачками і пропагувальницями вишиваних витворів були Наталія Яшвіль, Варвара Ханенко, Наталія Шабельська, Юлія Гудим-Левкович, Катерина Скаржинська, Олена Пчілка.
Унікальним мистецьким експериментом початку ХХ століття стала «вишивка авангарду» – результат співпраці професійних художників-авангардистів і українських народних майстрів, реалізований у кустарних майстернях сіл Вербівка та Скопці відповідно Київської і Полтавської губерній. Олександра Екстер, Казимир Малевич, Ніна Генке-Меллер, Ксенія Богуславська, Катерина Васильєва, Наталія Давидова задля нового мистецтва, прямуючи шляхом безпредметності, абстрактного геометризму, розробляли ескізи вишивок як матеріал для подальшої роботи народних майстрів. Так само перебували у творчому пошуку вербівські і скопцівські вишивальники Василь Довгошия, Євмен Пшеченко, Ганна Собачко-Шостак, Параска Власенко, Гликерія Цибульова. Мистецькі здобутки вербівської і скопцівської артілей продемонстрували дві московські виставки 1915 і 1917 років, уперше проголосивши широкому загалу ідеї супрематизму Малевича.
Ще одним фактом безпосереднього впливу вишивального мистецтва на творчість українських художників є портретний живопис, де з достеменною точністю зображені регіональні зразки української вишивки. Відповідальне ставлення художників до відтворюваних орнаментів вишивки засвідчують збережені в колекціях автентичні вишиті сорочки.
Таким чином, пересвідчуємося, що «Автопортрет у білому кожусі» (1926–1930) Ф. Г. Кричевського містить автентичну вишивку Київщини кінця XIX – початку XX cт., а «Жниці» (1922) С. М. Прохорова демонструють жіночу сорочку кінця XIX ст. Іванківського району Київської області. На картині О. Х. Новаківського «Наука» (1916) бачимо фрагмент вишивки XІХ ст. Городоцького району Львівської області, а на полотні І. І. Труша «Гуцулка біля церкви» (1920) косівську жіночу сорочку ХХ століття. Список можна продовжити «Портретом Є. М. Драган» М. В. Брянського, «Дівчиною з Поділля» В. А. Тропініна, «На Гуцульщині» Й. П. Курила, «Розмовою» і «Молодою» А. А. Коцки та іншими картинами. Слід пригадати, що українців у вишиванках малювали Тарас Шевченко та Ілля Репін, Харитон Платонов і Микола Пимоненко, Микола Івасюк й Іван Їжакевич.
Отже, вишиванка – сорочка, прикрашена орнаментованою вишивкою, важлива складова українського національного вбрання, є заразом і предметом декоративно-ужиткового мистецтва, важливою складовою художнього образу картини, і символічним образом поетичних творів, змістом свята, віднедавна відомого як Всесвітній день вишиванки.
Вигаптуй на небо райдугу-доріжку,
Простели до сонця вишивку-маніжку,
Щоб по тій доріжці з лебедями-снами
Плавати по щастя білими човнами.
(Василь Симоненко. Вишивальниці)
Саме про цей багатовимірний контекст слід пам’ятати в третій четвер травня, зустрічаючи на вулиці однодумців, вдягнених в український стрій на знак пошанування нашої національної символіки, що під час нинішньої війни з московією набуває особливої сили.
Виставка літератури на навчальному та науковому абонементі (каб. 124) до Дня вишиванки
- Косів : фоторозповідь про талановитих нар. митців Косівського р-ну Івано-Франків. обл. УРСР / авт. тексту М.Д. Петрик ; фото Б.О. Мінделя. — Київ : Мистецтво, 1971. — 93, [3] с. : іл. — (Перлини народного мистецтва)
Шифр: 85.123(4УКР) Авторський знак: К71 - Нариси з історії українського декоративно-прикладного мистецтва; Львівський державний ін-т прикл.та декор. мистецтва. — Львів : Вид-во Львівського ун-ту, 1969. — 191 с. : іл.
Шифр: 745/749(477) Авторський знак: Н28 - Кара-Васильєва, Тетяна Валеріївна
Українська вишивка : альбом / Т. В. Кара-Васильєва ; авт. тексту та упоряд.Т. Кара-Васильєва. — Київ : Мистецтво, 1993. — 264 с. : ілюстр. + додаток (12 с.).
Шифр: 746.3(477) Авторський знак: К21 - Кара-Васильєва, Тетяна Валеріївна
Полтавська народна вишивка / Т. В. Кара-Васильєва ; Т.В. Кара-Васильєва ; АН УРСР, Ін-т мистецтвознавства, фольклору та етнографії ім. М.Т. Рильського. — Київ : Наук. думка, 1983. — 136 с. : ілюстр. — Бібліогр.: с. 131-132.
Шифр: 85.126.91(4УКР) Авторський знак: К21 - Кара-Васильєва, Тетяна Валеріївна
Українська вишивка / Т. В. Кара-Васильєва, А. Д. Чорноморець ; Тетяна Кара-Васильева, Алла Чорноморець. — Київ : Либідь, 2002. — 159 с. : ілюстр.
Шифр: 85.126.91(4УКР) Авторський знак: К21 - Гасюк, Елена Онуфриевна
Художественное вышивание : альбом / Е. О. Гасюк, М. Г. Степан ; Е.О. Гасюк, М.Г. Степан ; рец. : Л.Е. Жоголь, М.И. Маляренко. — 4-е изд., стер. — Киев : Вища школа, 1986. — 247 с. : ил. — Загл. и текст парал. укр., рус. — Библиогр. : с. 103.
Шифр: 85.126.91(4УКР) Авторський знак: Г22 - Українське народне мистецтво. Тканини та вишивки / упоряд.: Манучарова Н.Д., Сидорович С.Й., Красицька І.Ф. ; авт. тексту Манучарова Н.Д. — Київ : Держвидав.1960. — 22 с. + 173 іл. : іл.
Шифр: 745.52(477) Авторський знак: У45 - Богданова, Д.І.
Ксенія Колотило = Xenia Kolotylo : альбом / Д. І. Богданова ; авт.-упоряд. Д.І. Богданова. — Київ : Мистецтво, 1992. — 160 с. : ілюстр.
Шифр: 85.126.91(4УКР)6-008.6 Авторський знак: Б73 - Авраменко, Олеся Олександрівна
Михайлина Сабадаш : альбом / О. О. Авраменко ; авт.-упоряд. О.О. Авраменко. — Київ : Мистецтво, 112 с. — 112 с. : ілюстр.
Шифр: 85.126.91(4УКР)6-8 Авторський знак: А21 - Жук, Адам Купріянович
Сучасні українські художні тканини: [монографія] / А. К. Жук ; А.К. Жук ; АН Української РСР, ІМФЕ ім. М.Т. Рильського ; відп. ред. Д.В. Степовик. — Київ : Наук. думка, 1985. — 117 с. : іл. — Бібліогр.: с. 114-117.
Шифр: 85.125.3(4УКР)6 Авторський знак: Ж85 - Український вишиваний рушник / упоряд. Л.М. Ульянова, М.М. Шубравська. — Київ : Мистецтво, 1980. — 16 листівок : ілюстр.
Шифр: 85.126.91(4УКР)я6 Авторський знак: У45 - Панченко, Любов Михайлівна
Вишивання : альбом : практ. посіб. / Л. М. Панченко ; Л.М. Панченко. — Київ : Техніка, 1990. — 22 с. + 40 л. : іл.
Шифр: 85.126.91(4УКР)я6 Авторський знак: П16 - Чарівне веретено : нариси / упоряд. А.Г. Данилюк ; худож. Б.Р. Пікулицький. — Львів : Каменяр, 1990. — 88 с. : іл.
Шифр: 85.123(4УКР)6 Авторський знак: Ч-20 - Білозерова, Луїза Олександрівна
Вишивальниці з Клембівки / Л. Білозерова ; Л. Білозерова. — Одеса : Маяк, 1970. — 28 с. : ілюстр.
Шифр: 85.126.91(4УКР) Авторський знак: Б21 - Велігоцька, Ніна Іванівна
Сучасне українське народне мистецтво : альбом / Н. І. Велігоцька ; упоряд. і авт. вступ. ст. Н.І. Велігоцька ; фотозйомка Б.О. Мінделя. — Київ : Мистецтво, 1976. — 192 с. : іл.
Шифр: 85.123(4УКР)6 Авторський знак: В57
З повагою, бібліотека НАОМА.