З 16 по 30 квітня відбулися три онлайн зустрічі з професоркою кафедри українських студій факультету міжнародних і політичних досліджень Яґеллонського університету (м. Краків, Республіка Польща) Аґнєшки Ґронек.
Аспіранти і студенти мали можливість прослухати курс лекцій на якому було розглянуто іконопис Лемківщини та досліджено іконографічні особливості композицій.
Лекція 1. Іконопис Лемківщини на прикладі колекцій парафіяльного музею в Грибові.
Презентовано корпус лемківських ікон XVII ст., об’єднаних за іконографією та стилістикою (це було обґрунтовано за допомогою низки встановлених аналогій, характерної авторської монограми та напису дати на певних іконах). Розглянуто твори з колекції Парафіяльного музею у м. Грибів, с. Мацейова, с. Берест, с. Лося (Польща), с. Боглярка, м. Бардіїв, с. Кожуховце, с. Матисова, с. Криже (Словаччина), Національного музею у м. Львів. Усі співставлення підкріплено ілюстративним рядом із акцентуванням на окремих фрагментах творів.
Лекція 2. Іконопис Лемківщини на прикладі колекцій парафіяльного музею в Грибові.
Висвітлено коло споріднених за стилістичною манерою та іконографією ікон з теренів сучасної Польщі: с. Берест, Богуша, Королева Руська, колекції Парафіяльного музею у Грибові, Районного музею у м. Новий Сонч. Окрім зауважених художньо-стилістичних та іконографічних перегуків, віднайдено також і подібні взірці у гравюрах, стінописі.
Лекція 3. Святилище як образ Царства Божого на прикладі розписів у церкві св. Онуфрія с. Посада Риботицька (Польща)
Досліджено сюжети стінопису церкві св. Онуфрія с. Посада Риботицька (Богородиця на троні з архангелами, Умивання ніг апостолам, Євхаристія, Літургія єпископів, Архангели Михаїл та Гавриїл, Тайна вечеря). Іконографічні особливості композицій та ідеї щодо втрачених фрагментів виголошено через екскурс до розвитку відповідних сюжетів у християнському мистецтві (взірці з теренів сучасної Італії, Кіпру, Греції, Турції, Македонії, України, Польщі та ін.)
Оксана Сьомак