(Продовження інтерв’ю від 4 грудня 2025 року)
— Як екслібрис пов’язаний з формуванням української інтелігенції, зокрема — випускників і викладачів НАОМА?
— Які найяскравіші українські екслібриси можна назвати предтечами сучасної школи НАОМА?
— Мистецтво екслібриса чутливо реагує на все, що відбувається в суспільстві і мистецтві, де мистецька форма є, водночас, і змістом, що підкреслює національну ідентичність. Тому художники-екслібристи, випускники НАОМА, знайомляться зі створеним у цій галузі впродовж часу розвитком мистецтва за різних суспільно-політичних обставин.
Традиції українського національного екслібриса простежуються особливо виразно у творчості одного з засновників Академії — Георгія Нарбута. Він захоплювався дереворізами XVII–XVIII століть і народним мистецтвом, що надало його творчості неповторного національного колориту. Школа Нарбута продовжилась у творчості унікального екслібрисиста Павла Ковжуна і Лева Ґеца, Ярослава Музики, Олени Кульчицької, інших митців, які формувались у час швидких змін стилів і напрямків. Їх творчість була доступною і київським студентам 1960-х — 1980-х років завдяки мережі колекціонерів. Але власне київська школа формувалась творчістю київських графіків 1920–1930-х років.
Ще не досліджена ґрунтовно творча і педагогічна діяльність багаторічного викладача київського художнього інституту Іларіона Плещинського, майстра деревориту й офорту, автора і відомого колекціонера екслібрисів. Його вплив на студентів-графіків був дуже значним. Майстром деревориту і ліноритму був педагог з європейською освітою Василь Касіян. Він суттєво вплинув на розвиток української графіки, виховавши плеяду майстрів гравюри.
Вихованці київської графічної школи, здобувши професійну підготовку в умовах короткої відлиги 1960-х, створили визнану світом національну українську книжкову і станкову графіку.
— Які техніки екслібриса традиційно вивчали або практикували у Київському художньому інституті (нині НАОМА)?
— Найпоширенішою графічною технікою виконання екслібриса віддавна є ксилографія, спочатку обрізна гравюра ножем на деревині поздовжнього розпилювання, а з кінця XVIII століття — торцева гравюра штихелями, дереворит. З виготовлених граверних дерев’яних кліше друкували потрібну кількість відбитків, аби наклеїти їх на зворотний бік обкладинки, оправи. Охайні, невеликого розміру, позначки гарно вписувались у книжку, ставали елементом книжкового оформлення.
Успішно використовували і техніки літографії, офорту, ліноритму. А з винайденням фотографії — з’явилась цинкографія, і художникові було достатньо — виготовити пером чи пензлем зображення для поліграфічного репродукування. Всі ці технічні засоби застосовуються і тепер розвивається комп’ютерна графіка. Але у навчальному процесі перевага надається вивченню технології традиційної друкованої графіки як найбільш функціональної і складної у навчанні. Останнім часом розвивається так званий «колекційний екслібрис», який має великі розміри і з книжкою безпосередньо не пов’язаний. Тут переважає кольоровий офорт, багатосюжетні мотиви.
(Продовження інтерв’ю читайте в наступних публікаціях)
Telegram: https://t.me/naomaofficial

Переглядів: 7
