Факультет теорії та історії мистецтва
Кафедра теорії та історії мистецтва
Menu
Загальна інформація
Професійна кваліфікація
Керівництво дисертації
Публікацій у Scopus або Web of Science
Освітні компоненти
Досягнення у професійній діяльності
Підвищення кваліфікації
Загальна інформація
ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9199-0270
WEB OF SCIENCE: AAH-5016-2019
SCOPUS Researcher ID: 58147853600
GOOGLE SCHOLAR:
https://scholar.google.com/citations?user=GoVem7EAAAAJ&hl=uk&oi=ao
З 1983 – член Національної спілки художників України.
2008 – Почесний академік АН Вищої школи України (диплом № 18).
2015-2019 – член комісії МОН України для розроблення стандартів вищої освіти (спеціальність «Дизайн»).
2021 – стипендія Кабінету Міністрів України за видатні заслуги у сфері вищої освіти 2024 – Велика срібна медальАкадемії мистецтв України.
1964–1970 – Інститут живопису, скульптури й архітектури ім. І. Ю. Рєпіна, спеціальність «Історія і теорія образотворчого мистецтва», кваліфікація «Мистецтвознавець». Диплом Щ № 879173.
1972–1975 – аспірантура Інституту мистецтвознавства, фольклору й етнографії АН України. Дисертація «Питання дослідження декоративно-прикладного мистецтва України в радянському мистецтвознавстві 1945–1975 років». Кандидат мистецтвознавства. Диплом ИС № 000415.
1996 – старший науковий співробітник, спеціальністю\ь «Декоративне і прикладне мистецтво». Атестат ВАК України СН № 002890.
1996 – Доктор мистецтвознавства, спеціальністю 17.00.06 «Декоративне і прикладне мистецтво». Дисертація «Українська народна орнаментика: типологія, номінації, стилістика». Диплом ВАК України ДН № 003026.
2011 – Професор. Атестат 12ПР № 006834.
Автор понад 700 публікацій.
1999–2010 – головний редактор вісника археології, мистецтва, культурної антропології «Ант»
Професійна кваліфікація
Відповідальний редактор і упорядник 12 колективних монографій і наукових збірників, був членом редколегій фахових періодичних і продовжуваних видань, спеціалізованих рад із захисту кандидатських і докторських дисертацій зі спеціальностей «Образотворче мистецтво», «Декоративне і прикладне мистецтво», «Технічна естетика», «Дизайн», «Теорія й історія культури» (НАОМА, ЛНАМ, КНУБА, Прикарпатський Національнийуніверситет, КНУКіМ). Учасник і організатор міжнародних конференцій в Україні, Греції, Литві, Македонії, Німеччині, Норвегії, Польщі, Румунії, Словаччині, США, один із засновників Українського відділення Міжнародної асоціації критиків мистецтва (АІСА), член наукових товариств.
1968-1970 – консультант Правління Українського товриства охорони пам’яток історії та культури
1970-1972 – реставратор монументального живопису Центральних науково-реставраційних майстернь Держбуду УРСР
1972-2006 – аспірант, молодший, старший і провідний науковий співробітник Інституту мистецтвознавства, фольклористики й етнології ім. М. Рильського НАНУ.
1991–1992 – Український музей Нью-Йорка, США
1993–1998 – Музей Івана Гончара
1994 – Експедиція Міністерства надзвичайних ситуацій з вивчення та збереження культурної спадщини в Чорнобильській зоні
1999–2000 – професор графічного факультету Національний університет «Київський Політехнічний Інститут»
2000–2006 – проректор з наукової роботи, завідувач кафедри художніх виробів із дерева та металу, Київський державний інститут декоративно-прикладного мистецтва і дизайну ім. М. Бойчука
2000-2010 – консультант Національного музею українського народного декоративного мистецтва
2001-2002 – Луцький державний технічний університет
2003-2006 – Київський інститут реклами
2004-2010 – Рівненський державний гуманітарний університет.
2006-2015 – завідувач кафедри декоративного мистецтва в Мистецькому інституті художнього моделювання і дизайну.
2014–2016 – Київський Національний університет ім. Т. Шевченка
2015-2018 – завідувач кафедри дизайну й технологій Київського національного університеті культури і мистецтв.
2021 – Ягеллонський університет, Краков
З 2018 – професор кафедри теорії та історії мистецтва НАОМА
Керівництво дисертації
Підготував 2 докторів і 12 кандидатів мистецтвознавства. Офіційний опонент понад 40 дисертацій на здобуття наукового ступеня кандидата та доктора мистецтвознавства.
ЮР МАРИНА ВОЛОДИМИРІВНА
«Розписи українських весільних скринь середини ХІХ — початку ХХ століття: типологія, іконографія, художні особливості»
17.00.06, Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського Національної академії наук України, 1998.
АНДРІЯШКО, ВАСИЛЬ ДМИТРОВИЧ.
«Київська школа художнього текстилю ХХ століття (Джерела. Розвиток. Перспективи)». 17.00.06; Львівська національна академія мистецтв. 2009.
АКЧУРІНА-МУФТІЄВА НУРІЯ МУНІРІВНА
«Декоративно-прикладне мистецтво кримських татар XV-першої половини XX ст. (етапи розвитку, типологія, стилістика, художні особливості)».
17.00.06, ЛНАМ, 2009.
КОНОВАЛОВА ОЛЬГА ВОЛОДИМИРІВНА
«Антропоморфні мотиви української народної орнаментики ХІХ – ХХ століть (іконографія, символічний контекст, художні особливості)» 17.00.06. Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, 2010.
МЕЛЬНИК (ШПІЛЬЧАК) УЛЯНА ВОЛОДИМИРІВНА
«Художній аспект оновлення міського історичного середовища Івано-Франківщини кінця ХХ початку ХХІ століття».
Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, 2015.
СТРЕБКОВА, ІРИНА ВЕНІАМІНІВНА.
«Мистецьке життя Вижниччини другої половини XX – початку XXI століття». 26.00.01, Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, 2015.
КАЧКОВСЬКА, НАТАЛІЯ НИЧИПОРІВНА.
«Архітектурне ковальство кінця XIX – початку XX століть у мистецькій спадщині Івано-Франківська». 17.00.06. Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, 2019.
ДУНДЯК ІРИНА МИКОЛАЇВНА
«Українське церковне малярство другої половини XX – початку XXI ст. (особливості функціонування, збереження, трансформації та відродження)» 26.00.01. Дис. на здобуття наук. ступеня доктора мист-ва. 2020.
СОЛОВЕЙ ОЛЕСЬ ВАСИЛЬОВИЧ
«Творчий універсалізм Миколи Стороженка в мистецтві України другої половини ХХ – початку ХХI століття».
НАОМА. 023, НАОМА, 2021.
ГРИГОРОВ ВІКТОР ОЛЕКСІЙОВИЧ
«Стінописи та мозаїки Києва другої половини ХХ століття: трансформація образно-пластичної системи». 023, НАОМА, 2021.
КАРІМ НАЖЕТ
«Арабські графеми як засіб виразності в сучасному мистецтві (середина ХХ – початок XXI століття)».
023, НАОМА, 2021.
ГАВРИЛЮК (БУРАН), АЛЛА СТЕПАНІВНА.
«Формування світоглядних основ «історії ідей» у культурологічних студіях Олексія Селівачова». 26.00.05. КНУКіМ, 2022.
ЛАБЗІН ВЯЧЕСЛАВ ВОЛОДИМИРОВИЧ
«Особливості стилістики Л. І. Спаської у церковному монументальному живописі України». 023, НАОМА, 2024.
АВУЛА, АНАСТАСІЯ ІГОРІВНА
«Сюжети, мотиви та символи “Тернового вінця” в українському живописі XVII–XXI століття». 023, НАОМА, 2024.
СТРИЖКО НАТАЛІЯ ВОЛОДИМИРІВНА
«Концептуальна каліграфія як феномен сучасного візуального мистецтва Китаю».
023, НАОМА, 2024.
Публікацій у Scopus або Web of Science
1. Lagutenko, O.А., Puchkov, A.О., Selivatchov, M.R.
The Artistic Specificity of the Transcarpathian Material Culture in the Works by Sergey Makovsky: A Look at the Historical Tradition as a Fact of Modernity. Rusin, 2021, 66, pp. 232–247.
2. Puchkov, A., Selivachov, M. Manuscript and documentary heritage of cultural historian Oleksii Selivachоv (1887–1919): review of private archive. Manuscript and Book Heritage of Ukraine. 2022(28). Pp. 52–64.
3. Donets, O., Selivachov, M. Polonica in Ukrainian printed poster of 20th century from collection of Department of Fine Arts of Institute of Book Studies of V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine. Manuscript and Book Heritage of Ukraine. 2022(29). Pp. 127–150.
Освітні компоненти
ОР магістр
– Теорія мистецтва
– Етнічна символіка й орнаментика
ОНР доктор філософії
– Методологія мистецтвознавства
– Історія і сучасні проблеми декоративного мистецтва
Досягнення у професійній діяльності
ПУБЛІКАЦІЇ У ВИДАННЯХ КАТЕГОРІЇ Б:
- Селіівачов М. Для чого дослідникові своя мистецька збірка? // Народознавчі зошити. № 1 (145). С. 157-167.
- Селіівачов М. Антропоморфні знаки / образи народної орнаментики: язичницькі релікти, фольклорні символи, міфологеми фейклору» // Народознавчі зошити. 2020. №1. С. 15-19.
- Селівачов М. Народне мистецтво Карпат очима Сергія Маковського (1877—1962). Народознавчі зошити. 2020. № 5. С. 1189-1201.
- Будник А.В., Марченко Ю.Г., Селівачов М.Р. Харківська художня школа в історії трьох поколінь однієї родини // Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. 2021. № 2. С. 107-122.
- Селіівачов М. «Наївне мистецтво»: становлення поняття, різновиди та різні назви явища. Народознавчі зошити. 2022. № 3. С. 525-535.
ІНШІ ПУБІЛКАЦІЇ:
- Службові роздуми мистецтвознавця. Частина перша: Відблиски дисертацій у відгуках опонента / Редакційна колегія: К. Г. Максимович, А. О. Пучков, К. І. Станіславська, О. С. Червінський. — Нью-Йорк: Алмаз, 2023. — 592 с. ISBN 978-1-68082-013-3
- Службові роздуми мистецтвознавця. Частина друга: Вибрані рецензії на книги, періодику, статті й інше / Редакційна колегія: А. В. Будник, К. Г. Максимович, А. О. Пучков, К. І. Станіславська, О. С. Червінський. — Нью-Йорк: Алмаз, 2024. — 600 с. ISBN 978-1-68082-021-8.
- Народне мистецтво Карпат / альбом ілюстрацій С. К. Маковський ; передмова М. Р. Селівачов (с. 5-16) ; упорядник О. О. Савчук. – Харків: Видавець Олександр Савчук, 2019. – 128 с., 110 табл. Іл.
- Космос всередині. Наїв і мистецтво аутсайдерів в Україні та світі: дефініції, історичний контекст, дослідницькі кейси / [Колективна монографія] Матеріали онлайн-конференції в рамках Фестивалю наївного мистецтва. Київ: Видавництво Артбук, 2020. — 340 с.: іл. [укр., англ.]. ISBN 978-966-1545-40-2. – Автор розділу «Оксюморон «наївне мистецтво»: найменування, поняття та альтернативні визначення», с. 31-41.
- Василь Кричевський: орнаментні композиції :альбом / передм. М. Р. Селівачов, А. О. Пучков ; упоряд. О. О. Савчук. — Харків : Видавець Олександр Савчук, 2023. — 312 с. : 220 іл. https://savchook.com/books/krychevskyi-ornamentni-kompozycii/ ISBN: 978-617–7538–90–4
- Фрагменти спогадів // Українська керамологія. Національний культурологічний щорічник за рік 2008. Книга ІV / Том 3. Персоналії української керамології. За редакцією д-ра історичних наук Олеся Пошивайла. – Опішне: Видавництво «Українське народознавство» Національного музею-заповідника українського гончарства, 2019. – С. 467-503.
- Про Михайла Станкевича – з вдячністю за супутництво в житті та науці // Михайло Станкевич. Етноестетика. Філософія народного мистецтва. Івано-Франківськ–Київ–Львів, 2020. 276 с. (с. 270-275). Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника. Національна академія мистецтв України. Секція естетики та культурології. «Спілка критиків та істориків мистецтва».
- В. Ф. Задорожний у республіканській мистецькій секції УТОПІК (1960–1970-ті роки). Монументальне мистецтво шістдесятників: зб. тез доповідей всеукраїнської наук.-практ. конф. присв. 100-річчю від дня народження І.-В. Задорожного, Київ, 21 грудня 2021 р. – К., 2021. – 54 с. (с. 29-31).
- Невтамовна снага дослідника // Щербак В. А. Штрихи до історії українського образотворчого мистецтва / ІПСМ НАМ України. Київ: Фенікс, 2022. С. 341–343.
- Орнамент / О. С. Найден, М. Р. Селівачов // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / Редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – К : Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2022.
- Шляхи та здобутки миргородської школи за 125літ: Ханко В. М. Миргород як осередок керамічної освіти в Україні. Харків : Видавець Олександр Савчук, 2021. 2-е видання, доповнене. 240 с., репр. IBSN 978-617- 7538-69-0 // Образотворче мистецтво. № 1-2. С. 132-133.
- Michał Seliwaczow (Kijów). Źródła inspiracji Jerzego Narbuta w dziełach okresu petersburskiego (1906–1917). O miejsce książki w historii sztuki. Część III: Sztuka książki około 1900. W 150. rocznicę urodzin Stanisława Wyspiańskiego. Kraków, Uniwersytet Jagielloński, 2022. S. 143-156.
- Selivatchov, M., Lebedieva, A. (2022). «Folk design»: a notion, which did not become a term. Academia Letters , Article
- Помітне досягнення українського мистецтвознавства. Олег Болюк. Художнє дерево у церквах (за матеріалами західних областей України). Львів: Інститут народознавства НАН України, 2020. 520 с.
- Летяга , А., & Селівачов , М. (2022). Нормативні документи, що регламентують дизайн оформлення й оздоблення підлоги. Grail of Science, (20), 271–273. https://doi.org/10.36074/grail-of-science.30.09.2022.053
- Селівачов, М. (2023) Сільська мода ХХ століття в українському вбранні та текстилі. Народна творчість таетнологія. 1 (397), 65–74. DOI https://doi.org/10.15407/nte2023.01.065.
- Селівачов, М. (2023). Сільська мода ХХ століття в українському вбранні та текстилі. Народознавчі зошити. № 2 (170).С. 379-388. DOIhttps://doi.org/10.15407/
- Селівачов М., Летяга А. Про культурологію – теоретико-сатирично. Рецензія на працю: Безклубенко С.Д. Культурологія в сучасній Україні. Теоретико-сатирична повість у стилі horror з «Прологом», «Діалогами», «Епілогом» та макабричним Кепськи-Еnd’om. К.: Видавничий центр КНУКіМ, 243 с.
- Selivatchov Miсhaеl, puchkov Andriy. Vasyl Krychevsky as a researcher of art // Народознавчі зошити. № 1 (175), 2024. C. 145-153.
Стрижко Н., Селівачов М. Сучасна каліграфія Китаю у мистецтвознавчих дослідженнях. Актуальнi питання гуманiтарних наук 2024. Вип. 73, т. 3. С. 138-144.
Підвищення кваліфікації
- Сертифікат КНУ ім. Тараса Шевченка за № 4248 про складення 2019 р. кваліфікаційного іспиту з англійської мови з результатами: аудіювання – С1, читання – В2, письмо – В2, мовлення – В2.
- МОН України, Київський національний університет технологій і дизайну, Свідоцтвопро підвищення кваліфікації 12 СС 02070890 (код ЄДРПОУ) / 071546-21 в Навчально-науковому інституті права та сучасних технологій навчання, за програмою: «Використання цифрових технологій в освітньому процесі», з 18 травня по 05 липня 2021 р. реєстраційний № 397/21 від 05 липня 2021 р. (180 годин; 6 кредитів ЄКТС).